De ambtenaren die zijn betrokken bij de uitvoering van de bijstand, werknemersverzekeringen en arbeidsvoorziening, gaan gebruik maken van elektronische post. Vanaf hun werkplek kunnen zij met behulp van e-mail onderling vrije tekst en daaraan gehechte documenten uitwisselen.
Doel is werkzoekende uitkeringsgerechtigden aan een baan te helpen. Hierbij zijn betrokken Gemeentelijk Sociale Diensten, uitvoeringsinstellingen sociale (werknemers)verzekeringen en de arbeidsvoorziening. Nu verloopt hun onderlinge communicatie vrij moeizaam. Maar het gebruik van e-mail moet daar verandering in brengen.
Inkijkfunctie
Met een ‘inkijkfunctie’ kunnen de medewerkers van deze diensten vanaf hun werkplek gegevens over de cliënt inzien die bij andere instellingen aanwezig zijn. Ten slotte zal worden gewerkt aan elektronische uitwisseling van gegevens tussen partijen. Dit gebeurt in gestandaardiseerde vorm. Op korte termijn zal de nadruk liggen op ‘e-mail’ en ‘inkijk’. Partijen zullen vooralsnog op beperkte schaal elektronisch berichten uitwisselen.
De samenwerkende instellingen op dit gebied zullen gebruik maken van een nieuw te bouwen Cliënt Volg Communicatie Stelsel (CVCS). Ze gaan dit systeem centraal ontwikkelen. De instanties hanteren dezelfde methodiek voor de bepaling van de afstand van een werkzoekende tot de arbeidsmarkt. Daarvoor wordt een standaard (meetlat) ontwikkeld. Partijen maken afspraken over de uitwisseling van informatie betreffende de arbeidsmarkt, vacatures, werkgeverscontacten en middelencoördinatie. Corr.