Worldcom gaat als eerste concurrent van PTT Telecom bij het binnenlandse spraakverkeer fors in de tarieven snijden. De kortingen beginnen bij ongeveer 30 procent en kunnen oplopen tot 50 procent.
Daarbij beperkt Worldcom zich tot de zakelijke markt. Bovendien kunnen alleen bedrijven die in de buurt van het metro-netwerk van het concern zijn gevestigd van dit aanbod profiteren. Voorlopig zijn de Amerikanen alleen in Amsterdam actief. Ze hebben daar tot nog toe 160 miljoen gulden geïnvesteerd in glasvezelkabel. Het resultaat is drielocal loops, netwerken in en rond de grachtengordel, het zakengebied Amsterdam Zuidoost en Amsterdam Zuid rond het WTC.
Op den duur moeten alle belangrijke bedrijfsterreinen van de Randstad Holland verbonden zijn. De metro-netwerken moeten via snelle verbindingen aansluiten op soortgelijke netwerken in buitenlandse zakencentra. Worldcom heeft in zo’n 86 steden lokale leidingen lopen. In Europa staan steden als Amsterdam, Brussel, Londen en Zürich via het Europese Ulysses glasvezel-netwerk met elkaar in verbinding.
Door de Atlantische oceaan loopt een Worldcom-kabel waarvan de capaciteit al het andere vele malen overtreft. Al die netwerken samen vormen een zakelijk telefoonnet dat vooraanstaande financiële centra in de VS en Europa omvat.
Voornaamste doelgroep zijn banken en andere financiële instellingen. Veel Nederlandse banken laten hun internationale gesprekken lopen via Worldcom. Het bedrijf wil deze groep nu overhalen hetzelfde met het binnenlandse spraakverkeer te doen. Ook PTT Telecom geeft haar zakelijke klanten vaak kortingen. Het wordt echter moeilijk de Amerikanen te bestrijden omdat die in een klein gebied actief zijn. PTT Telecom kan wel meegaan met tariefsverlagingen, maar die moeten dan meteen voor het hele land gelden.
Worldcom groeit vooral door overnames. Het concern ziet alleen maar heil in samenwerkingsverbanden die het sterk kan domineren. Daarom is het tot op heden in Nederland op eigen houtje aan de slag gegaan.