Volgens Opta moet PTT Telecom zijn abonnementstarieven verhogen. Alleen op deze manier is eerlijke concurrentie mogelijk voor de nieuwe aanbieders op de telecom-markt.
Opta, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, is door minister Jorritsma van Verkeer & Waterstaat ingesteld om toezicht te houden op een eerlijke gang van zaken in de telecommunicatiesector. Het orgaan doet in een zogeheten consultatiedocument voorstellen voor een nieuwe tariefstructuur. Het constateert dat PTT Telecom de kosten van het aansluitnet onvoldoende doorberekend in zijn tarieven. Het aansluitnet is het net van verbindingen tussen de huisaansluiting en de wijkcentrale. Om deze kosten te compenseren, brengt PTT Telecom hogere gesprekskosten in rekening dan strikt noodzakelijk is.
Als de PTT kostendekkende abonnementstarieven hanteert, kunnen de gesprekskosten omlaag, aldus Opta. Ook is het dan niet meer nodig om de kosten van het aansluitnet in de interconnectietarieven door te berekenen. Nu vinden nieuwe aanbieders als Enertel en Telfort de tarieven veel te hoog voor het gebruik van het netwerk van PTT Telecom. Zij moeten voor lokale en regionale telefonie een veel hoger tarief per minuut betalen dan wat de PTT voor zichzelf vaststelt.
PTT Telecom stelt in een eerste reactie geen voorstander te zijn van verhoging van het abonnement (10 gulden per maand, zo schat het concern). Het wijst erop dat het jaarlijks zevenhonderd- tot achthonderd miljoen gulden investeert in het instandhouden van het netwerk. Doorberekenen van kosten van het aansluitnet in de interconnectietarieven moet dan ook mogelijk zijn, aldus de PTT.