Hoewel overeenstemming bestaat over de noodzaak van de ‘universele database’, komen leveranciers maar niet tot een genormaliseerde markt. Dit concludeert onderzoeksbureau Bloor in het rapport Database ’98: An evaluation and comparison. Volgens Bloor valt de databasewereld uiteen in vier zeer verschillende benaderingen.
Vorig jaar claimden Informix, Oracle en IBM alle de primeur op het gebied van de universele database. Dit leverde geen van de bedrijven een substantiële omzetverbetering op. Desondanks noemt Bloor de markt voor de universele database volwassen. Naast de universele database, ook wel objectrelationeel genoemd, kunnen gebruikers kiezen uit de databases met eenvoudige extensies (voorgedefinieerde extra datatypen),middleware-oplossingen (waarmee verschillende gegevensbronnen een integraal uiterlijk krijgen) en de objectgeoriënteerde databases (voor zeer complexe datamodellen).
De grote verschillen in database-oplossingen maken het selectieproces weer essentieel. Overstappen van de ene naar de andere database is bijna onmogelijk voor gebruikers van leveranciersspecifieke gegevensextensies op objecttechnologieën. Op het gebied van complexe datamodellen en ondersteuning van complexe applicaties noemt Bloor O2 van Unidata als meest geavanceerde product. Wat betreft uitbreidbaarheid van gegevens (mogelijkheden om gegevenstypen als video, geluid en vingerafdrukken te gebruiken) komt Informix’ Universal Server als beste uit de bus van het Bloor-laboratorium. Beide criteria in ogenschouw genomen, meent het Engelse bureau dat Object Store van Object Design het meeste functionaliteit te bieden heeft.
Microsoft kiest voor een afwijkende aanpak in databaseland: de middleware-benadering. SQL Server 6.5 scoort op beide criteria abominabel, evenals de in bèta-teststadium verkerende versie 7.0. Microsoft komt dan ook niet op de scorelijst van Bloor voor. Toch menen de onderzoekers dat Microsofts strategie werkbaar en degelijk is. Op termijn kunnen de verschillende gegevensbronnen gekoppeld door een middleware-laag voor bedrijven een realistische oplossing zijn.