IT-bedrijven moeten de werknemers uit het keurslijf bevrijden en betrekken bij de ontwikkeling van een visie en een bedrijfscultuur. Dit zei L. Bikker van het gelijknamige bedrijf voor arbeidsmarktcommunicatie tijdens een seminar van Blauw Marktonderzoek in Rotterdam.
"Er moet meer ruimte komen voor werknemers met een eigen mening."
Bikker meent dat IT-ondernemingen moeten werken aan de verbetering van hun attractiewaarde op de arbeidsmarkt. Zo kunnen ze de problemen op de krappe arbeidsmarkt voor een deel het hoofd bieden. Een gebrek aan visie van de branche zou leiden tot een gebrekkige instroom. "Ze werven met auto’s en ballonnen. Dat is een belediging voor de branche", aldus Bikker. Bedrijven moeten een eigen cultuur ontwikkelen waarmee ze meer mensen aantrekken.
Organisaties moeten hun eigen werknemers betrekken bij de ontwikkeling van de cultuur. "Deze bedrijfstak moet helden de ruimte geven om over de toekomst te fantaseren. Ze hoeven niet alleen maar hard te werken. Werknemers willen meer dan alleen maar aan de waan van de dag te werken. Stimuleer mensen om hun mening en visie te geven; zij zijn meer dan een kaart in de salarisadministratie", aldus Bikker.
Bedrijven met een eigen cultuur kunnen ook beter hun werknemers behouden. "Mensen willen loyaal zijn aan hun werkgever. Geef ze die ruimte. Laat je niet gek maken door hypes. Faciliteer groeimogelijkheden op professioneel en persoonlijk vlak." Bikker roept de bedrijven op zuiniger om te gaan met hun personeel. "Mensen worden beoordeeld op wat ze niet kunnen in plaats van wat ze wel kunnen. Schrijf mensen die over de top zijn niet te snel af. Veel bedrijven hebben nu spijt dat ze 50-plussers hebben weggestuurd." De branche moet meer aandacht besteden aan de werknemers die al binnen zijn. Om dit allemaal te bereiken zijn er stabiele bedrijven nodig met leiders. "Daar ontbreekt het aan in de IT-branche", meent Bikker.