Lernout & Hauspie heeft een serverproduct ontwikkeld waarmee gebruikers hun e-mail kunnen horen en versturen via de telefoon. Het systeem, Popeye, is een spraak-interface die e-mail-berichten en Internet-pagina’s voorleest en gesproken commando’s weer in tekst omzet.
De bètatesten beginnen volgende maand. Het product moet in juni uitkomen.
Popeye maakt gebruik van technologieën die Lernout & Hauspie zelf heeft ontwikkeld. Deze omvatten onder andere software voor automatische spraakherkenning (ASR), audiocompressie, de verwerking van natuurlijke spraak, en het omzetten van spraak naar tekst en vice versa. Deze programmatuur was enige maanden terug de voornaamste reden voor softwarereus Microsoft om een forse investering te doen in het Belgische bedrijf.
Dankzij de ASR-technologie kan Popeye naar gebruikers luisteren en gesproken commando’s uitvoeren, terwijl het e-mail-boodschappen voor het ‘afspelen’ analyseert. Het systeem kan door die voorbewerking de informele stijl van e-mails herkennen en bijvoorbeeld afkortingen correct uitspreken. Popeye wordt aangeboden aan Internet-providers, leveranciers van mobiele telefonie, telecommunicatiebedrijven en ontwikkelaars van systemen voor Universal Messaging.