Maurice de Hond verlaat uitgeverij Wegener Arcade en zet per 1 september een eigen firma op voor Internet-dienstverlening. De Hond is momenteel directeur informatietechnologie en nieuwe media bij de Nederlandse uitgeverij.
Zijn driejarig contract loopt binnenkort af, maar de voorspeller blijft aan als vaste adviseur van de Wegener-directie wat betreft IT en nieuwe media.
Het opstappen van De Hond houdt volgens officiële verklaringen geen verband met de lopende reorganisatie binnen Wegener. Dat concern trekt zich terug naar zijn oorspronkelijke kernactiviteiten, zoals het uitgeven van kranten en tijdschriften. Wegener Arcade neemt overigens wel een belang van 10 procent in het nieuwe bedrijf van De Hond, die zelf voor 25 procent eigenaar wordt. Het beoogde startkapitaal ligt op de twintig miljoen gulden, waarvan negen miljoen al toegezegd is door diverse investeerders.
De firma-in-wording krijgt de naam Icom en zal "vooral participaties nemen in bestaande en nieuw op te richten bedrijven", aldus De Hond. De deelnemende bedrijven behouden hun eigen naam, maar werken voortaan wel onder de naam van Icom. De Hond wil zo een ‘virtueel netwerk’ van expertise opzetten waarin zijn firma de spil vormt. Hij meent dat Nederland voldoende interessante bedrijven heeft die geschikt zijn voor deelname. Met vijftien firma’s zou De Hond al vergevorderde gesprekken voeren.