IT-dienstverlener Origin sluit dit jaar winstgevend af. Alle onderdelen dragen sinds kort bij aan de winst, ook zorgenkinderen als de vestigingen in Brazilië en Frankrijk.
Opsplitsing en overname van Origin door derden is uitgesloten. Dit verkondigde ceo Robert Pickering afgelopen maandag in zijn eerste persoptreden. Dat was er voornamelijk op gericht om de negatieve geruchtenstroom te stoppen.
Verder dan de presentatie van het nieuwe managementteam, een winstverwachting en de ontkenning dat Origin te koop is, kwam Pickering niet. De nieuwe organisatiestructuur, de reden voor de persbijeenkomst, kwam door de recente publicaties over verkoop niet aan de orde.
Origin krijgt drie poten: Professional Services, Enterprise Solutions en Managed Services. Professional Services betreft een aantal ‘servicelijnen’: transformation consulting, business applications solutions, technical automation, desktop services, electronic commerce en millennium/euro. Enterprise solutions omvat de bestaande erp-servicelijnen: Baan, QAD en SAP. Managed Services betreft vooral beheer en onderhoud van applicaties en de technische infrastructuur bij klanten. Dit lijkt Origins uitbestedingspoot te worden. Managed Services biedt zijn diensten aan via een mix van Origin-bedrijven en partners.
De komende jaren ziet Pickering Origin groeien in lijn met de markt. Die groeit nu met 19 tot 23 procent. De winstgevendheid neemt sterker toe. Aan de twee hoofdproblemen, de lage bezettingsgraad (te weinig ‘factureerbare uren’) en slechte langlopende contracten, wordt gewerkt. Volgens bronnen binnen het bedrijf betreffen die slechte contracten vooral overeenkomsten met moeder Philips. Die zorgt voor 35 procent van Origins omzet. Origin verzorgt ongeveer 60 procent van Philips’ automatisering. Pickering ziet geen bezwaar in die afhankelijkheid.
Pickering besteedde zijn tijd vooral aan een uitleg waarom overname en splitsing van Origin niet aan de orde is. De samenhang tussen de bedrijfsonderdelen zou verloren gaan. Grote klanten verlangen een wereldwijdfull service bedrijf. Als er wat wordt verkocht, zullen dat kleine, niet-strategische onderdelen zijn. Dat Origin met alle genoemde overname-kandidaten praat, duidt niet op een overname. "Onze grootste concurrenten zijn tevens onze partners. Wij winnen een project van een grote opdrachtgever en dan wordt bijvoorbeeld onze concurrent IBM subcontractor.