British Telecom annonceert de Global Information Exchange (GIE), een programma waarmee het informatie wil doorsluizen naar IT- en communicatiespecialisten. GIE omvat toegang tot een website met ondermeer een gefilterd aanbod van Reuters-persberichten en een discussieforum.
Ook krijgen deelnemers een kwartaalmagazine en de mogelijkheid om bijeenkomsten bij te wonen.
Terwijl BT in Engeland als een nationale PTT opereert, wil het zich volgens Pat Gallagher, directeur van BT Europe, in andere landen profileren als ‘communicatie-onderneming’. In Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland, Zwitserland en Zweden zijn daarom strategische allianties gesloten met lokale marktpartijen. In Nederland heeft BT een belang van 50 procent in Telfort. De joint ventures richten zich voornamelijk op het aanbieden van communicatiediensten aan internationale ondernemingen. Begin volgend jaar bijvoorbeeld wordt een pan-Europees 160 Gbps netwerk operationeel, dat via 32000 kilometer glasvezelkabel zo’n tweehonderd steden aan elkaar koppelt.
Gallagher geeft aan dat de deregulering van de telecommarkt en de toenemende integratie van de informatie- en communicatietechnologie de traditionele telecombedrijven voor grote problemen stellen. Zij weten niet meer precies van welke kant de concurrentie dreigt. De deregulering leidt tot fusies en overnames. Traditionele PTT’s gaan onderling en met Amerikaanse maatschappijen samenwerken. Andere organisaties met een eigen netwerkinfrastructuur, zoals banken, energie- en kabelmaatschappijen, en computerbedrijven, stappen eveneens in telecom. Verder zijn er consortia als Skybridge en Iridium, die een communicatie-infrastructuur met satellieten inrichten. Ook informatie- en software-aanbieders, zoals Microsoft, America Online, Compuserve en traditionele uitgeverijen, proberen een graantje mee te pikken. Zij gebruiken Internet als breekijzer.
Gallagher erkent dat niemand nog precies weet hoe de concurrentieverhoudingen zich ontwikkelen. Om de kans op succes zo groot mogelijk te laten zijn, wedt een bedrijf als BT op vele paarden. Het gaat niet alleen allerlei strategische allianties aan, maar zet ook programma’s op waarmee het aan klantenbinding doet, zoals GIE.