Het gevaar bestaat dat de ICT-plannen voor het onderwijs te weinig aandacht schenken aan de integratie van de technologieën in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Dit concluderen de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (Proo) in het rapportVan didactische driehoek naar lerend veelvlak. De onderzoekers vragen zich af of het ICT-programma voor het onderwijs, in gang gezet met de plannen van voormalig onderwijsminister Ritzen, wel voldoende wordt ondersteund door onderwijstechnologisch onderzoek. De nadruk zou hierdoor teveel liggen op de introductie van hardware en netwerken.
Volgens de Proo moet hierom meer aandacht komen voor onderzoek naar ICT en onderwijs. Dit onderzoek moet zich met name richten op de educatieve mogelijkheden van computers en het effect hiervan op het leren. De onderzoekers pleiten eveneens voor de oprichting van een observatiepost waarin de opgedane expertise met ICT op scholen wordt gebundeld. In Engeland bestaat al een dergelijk centrum.