Na jaren van explosieve groei daalt de toename van het aantal zakelijke Internet-aansluitingen in 2001. Voor dat jaar wordt in Nederland een groei van 16 procent verwacht. Dat is duidelijk minder dan de afgelopen jaren.
Frank Akihary, de nieuwe marketing-directeur van Uunet Nederland, noemde deze cijfers tijdens de presentatie van de groeistrategie van zijn bedrijf. Uunet is van plan aanzienlijk in haar netwerk te investeren. Doel is de grootste zakelijke Internet-provider te worden. Voor dit jaar gaat Akihary uit van 21 procent groei, voor 2000 schat hij de toename op nog eens 30 procent. Nederland telt nu zo’n 56.000 bedrijven met een .nl domeinnaam. Gelet op dit aantal is er volgens Akihary nog flink ruimte tot groei. Vooral veel kleinere bedrijven zitten nog niet op Internet. Uunet heeft 8290 geregistreerde Nederlandse domeinnamen. Daarna komt XS4All met 4889, Vuurwerk met 3923, World Online met 3818 en Euronet met 1716.
De Uunet-directeur temperde de verwachtingen ten aanzien van elektronische commercie. Voor de verkoop van goederen en diensten aan particulieren gaat dit in 1999 en 2000 nog niet snel doorbreken. Volgens Akihary heeft het Nederlandse bedrijfsleven niets aan de hype die momenteel heerst. Al die opgeklopte verwachtingen leiden alleen maar tot verwarring, meent hij. Volgens hem is het beter dat bedrijven eerst leren goed om te gaan met e-mail. Ook moeten rond elektronische handel nog heel wat veiligheidsproblemen worden opgelost.
Uunet gelooft meer in elektronisch handeldrijven tussen bedrijven onderling. Akihary ziet veel marktpotentieel in de mkb-markt. Hij denkt daarbij vooral aan bedrijven die in een transactie-geörienteerde omgeving zitten.