De Europese IT-industrie heeft de boot gemist bij Internet, zegt Jens Bodenkamp, directeur breedband-communicatie van Intel Europa. "Hetzelfde dreigt nu te gebeuren bij de toepassing van breedband-technologie." Volgens Bodenkamp pakken Amerikaanse bedrijven de zaken veel voortvarender aan. En dat is opmerkelijk, want juist in Europa liggen enorme kansen.
Bodenkamp schat namelijk dat er een marktpotentieel van tachtig miljoen huishoudens klaar ligt. Dit aantal is verdeeld over vijftig miljoen kabelaansluitingen en dertig miljoen huishoudens met DTH (direct to home) of SmarTV.
Breedband kan alleen succesvol zijn als de zaken grootschalig worden aangepakt. aldus de Intel-topman. Maar daar ontbreekt het momenteel juist aan. De programmering (content) die nodig is om breedband aantrekkelijk te maken, kost veel geld. Maar voordeel is dat eenmaal ontworpen content op meerdere manieren kan worden verspreid. Een multimedia show kan bijvoorbeeld worden bekeken op een pc, notebook, thuisbioscoop, set top box of pc-tv. Intel zal de beschikbaarheid van breedband- technieken sterk gaan stimuleren, aldus Bodenkamp.
De voornaamste voordelen van breedband zijn rijkere inhoud (vooral 3D), sneller Internet en nieuwe toepassingen zoals op afstand leren. CORR.