Het Internet ontwricht industrieën en creëert nieuwe zakenmodellen. Bedrijven die hierin niet meegaan zullen het onderspit delven. Dit bleek de overheersende mening tijdens de CMP-conferentie over Internet-handel.
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat deze zienswijze onderschrijft is Dell. Dit bedrijf is niet zozeer een computerproducent, als wel een intermediair die Internet gebruikt om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Of zoals Richard Owen, topman bij Dell het omschrijft: ‘Een verschuiving van het beheren van voorraden naar informatie.’ Het bedrijf heeft zijn doorlooptijden bekort van zeventig of meer dagen naar zeven dagen. "De sleutel daartoe is betere informatie verschaffen aan de productieketen", aldus Owen.
Dell zet dagelijks veertien miljoen dollar om aan Internet-verkopen. De webpagina’s van het bedrijf worden 25 miljoen keer per kwartier bezocht. Grote klanten in 42 landen hebben de beschikking over dertienduizend extranet-pagina’s. Verder verwerkt Dell maandelijks vierhonderdduizend verzoeken naar de status van bestellingen via Internet.
Volgens Owen kost het organiseren van bedrijfsprocessen om dergelijke gegevensstromen te verwerken, twee keer zo veel als het bouwen van de puur technische structuur voor elektronische handel.