De ongebreidelde groei van de Internet-portalen in Europa is verleden tijd. Dit stelt Forrester Research in het rapport Picking Europe’s Portal Winners. Door de verhevigde concurrentie worden de kosten van het ontwikkelen en onderhouden van een portaal steeds hoger.
De bestaande portalen vechten nu al om een publiek dat te klein is om het grote aantal aanbieders te rechtvaardigen, aldus Forrester. Daardoor rijzen de marketing- en reclamekosten de pan uit.
Excite bijvoorbeeld stak recent vijf miljoen dollar in een televisie- en postercampagne. Dergelijke uitgaven zijn volgens de marktonderzoekers geen garantie op financieel succes.
Forrester verwacht dat van de huidige 43 partijen die dingen naar de gunst van de Internet-gebruiker, er zeventien zullen overblijven. De andere zullen de kosten van marketing, personeel, inhoud en extra diensten niet kunnen opbrengen uit hun beperkte inkomsten.
Tot de winnaars rekent Forrester Yahoo. Deze multinational heeft volgens het bureau wat nodig is om te overleven: marktaandeel, geld en invloed op de markt. Maar zelfs een dergelijke reus houdt moeite om uit zijn activiteiten winst te genereren, zoals ook blijkt uit de cijfers die de onderneming gisteren presteerde.
Forrester adviseert bedrijven die zich bezighouden met elektronische handel om 60 procent van hun distributiebudgetten te gebruiken voor de ontwikkeling van samenwerkingsverbanden met de winnende portalen.