Leen Zevenbergen (ex- directeur Origin Nederland) en Peter van den Heuvel (ex-directeur Roccade Finance) hebben de Europese Internet-dienstverlener Escador opgericht. Het is de eerste keer in Nederland dat twee topbestuurders hun baan bij grote IT-bedrijven opzeggen en als starter verder gaan.
Escador levert samen met partners strategische oplossingen voor elektronische handel voor de zakelijke markt. "Wij werken niet alleen met consultants en webdesigners, maar ook met marketeers, communicatiespecialisten en scenarioschrijvers. Doel is directies ervan te overtuigen dat voor e-handel allereerst een strategische en geen technische benadering vraagt", zegt Van den Heuvel.
Het concept van Escador is geënt op het Amerikaanse Internet-adviesbureau The Idea Factory uit San Francisco. Daar toont directeur John Kao in een groot filmstudiocomplex directies aan de hand van scenario’s wat de nieuwe economie voor hun organisatie kan betekenen. Escador, waarvan Kao ook mede-eigenaar is, wil voor eind april in Europa vier soortgelijke ‘ideeënfabrieken’ oprichten, in Nederland, Engeland, Frankrijk en Duitsland.
De oprichters hebben in korte tijd een startkapitaal van ongeveer 25 miljoen gulden bijeen gesprokkeld: ruim twee miljoen gulden bij particuliere investeerders, en zo’n 23 miljoen bij drie fondsen, waaronder ABN Amro. In het najaar willen ze nog eens veertig miljoen gulden ophalen. Ook is er al een beursgang voorzien voor 2001. Eind dit jaar moet Escador op een omzet van 33 miljoen gulden zitten, met vierhonderd medewerkers in zes landen.
Er werken al zo’n veertig mensen, terwijl het bedrijf pas een kleine maand operationeel is. Dit verbaast Zevenbergen ook. "Veel mensen, die zich aanmelden, zijn via mond-tot-reclame bij ons terechtgekomen. Ze komen van de grote IT-bedrijven en adviesbureaus en kleine, in moeilijkheden verkerendestartups", vertelt hij.