Elektronische post die geheel volgens de huisstijlregels is vormgegeven, terwijl de berichten nauwelijks groter zijn dan ‘kale’ emails. Dat is het resultaat dat volgens de nieuwe onderneming Metamail (http://www.metamail.com) te behalen is wanneer het gelijknamige softwarepakket wordt aangeschaft.
Het bedrijf speelt in op de behoefte die veel bedrijven voelen om email meer en beter te kunnen aankleden. Momenteel kan ten aanzien van elektronische post maar uit twee varianten worden gekozen: een tekstuele versie en Html-email. De eerste versie is uiterst kaal en biedt geen enkele mogelijkheid om een email van enig onderscheidend vermogen te voorzien. Html-email valt wel van aangepaste kleuren en lettertypen te voorzien, maar het resultaat is maar al te vaak een flink in omvang gegroeid email-bericht. Bovendien dienen dit soort emails vervaardigd te worden met Html-editors die veelal slechts een beperkte grafische functionaliteit kennen.
Metamail claimt – het pakket zit nog in de fase van bètatests – dat het gelijknamige pakket beide problemen oplost. Het pakket kent een op dtp-pakketten gelijkende hoeveelheid functies en mogelijkheden om de email vorm te geven, waarbij teksten, illustraties, watermerken, letterbeelden en dergelijke op iedere willekeurige plaats binnen het email-bericht kunnen worden gepositioneerd en toegepast. Hierdoor kan het bericht geheel volgens de huisstijl van de afzender worden opgemaakt. Het resulterende bericht is volgens Metamail echter nauwelijks groter dan een kaal email-bericht.
Met name e-commercie bedrijven zouden volgens Metamail belangstelling voor het product hebben. Het zijn vooral dit soort bedrijven die grote hoeveelheden emails versturen ter bevestiging van bijvoorbeeld online geplaatste bestellingen. Deze komen nu als kale email bij de koper binnen. Een volledig vormgegeven orderbevestiging zal de professionele uitstraling van dit soort sites flink kunnen verbeteren.