Dell heeft een aandeel genomen in software-ontwikkelaar Ariba Technologies en daarmee zijn positie in e-commercie markt voor b2b (business-to-business) aanzienlijk versterkt.
De samenwerking biedt Dell de mogelijkheid via het Ariba-netwerk aan z’n kleine en middelgrote klanten rechtstreeks producten en diensten via Internet aan te bieden.
Met de nieuwe b2b-faciliteit kan Dell zijn servers, PC’s en software nog sneller aan de man brengen. Daarnaast krijgen de klanten toegang tot Ariba’s e-commercie-services, zoals de diensten voor elektronisch betalen van American Express. Bovendien worden via het platform computergerelateerde producten aangeboden, zoals kantoormeubilair. Alle bestaande diensten van Ariba worden geïntegreerd met Dells Premier Pages homepage-service, waardoor de veertigduizend klanten nog sneller producten uit de Dell-etalage kunnen kiezen.
Dell is voor Ariba niet de enige danspartner. Ook IBM zegt belangstelling te hebben een aandeel in Ariba te nemen. Verder heeft Ariba al een jaar geleden een samenwerkingsverband met Hewlett-Packard gesloten. Ariba’s site draait volledig op HP servers, en ongeveer 80 procent van de gebruikers van de Ariba-diensten zijn in het bezit van HP-hardware. Vraag is nu of deze toonaangevende positie van Hewlett-Packard blijft bestaan, nu Dell heeft aangekondigd dat het de ‘leidende hardware-leverancier van Ariba’ wordt.