Met de aankoop van SBS Broadcasting toont United Pan-Europe Communications (UPC) aan tot de koplopers van de nieuwe economie in Nederland te behoren. De aanbieder van Internet, telecommunicatie en televisie via de kabel kan dankzij de enorme beursopbrengsten een agressieve overnamestrategie voeren.
De acquisitie van SBS betekent voor het concern inhoud voor het netwerk.
Terwijl Nederlandse Internet-firma’s als World Online en Tie zitten in fase één van de nieuwe economie, de beursgang, is UPC al een stap verder. De van oorsprong Amerikaanse onderneming ging al in februari vorig jaar naar de beurs en besteedt de opbrengst aan overnames. Met deze strategie past UPC in het Internet-tijdperk en de nieuwe economie. Jonge, verlieslijdende bedrijven kunnen een beursnotering aanvragen en probleemloos een fortuin binnenhalen. Beleggers hebben hoge winstverwachtingen en kopen gretig aandelen. Hierdoor stijgt de beurswaarde tot ongekende hoogte. De directies moeten dit geld gebruiken voor een agressieve overnamestrategie. Met de juiste aankopen maken ze na enkele jaren winst, en voldoen ze aan de verwachtingen van de eerste aandeelhouders.
UPC lijdt verlies – 675 miljoen gulden over de eerste negen maanden van 1999 – maar is op de beurs al een vermogen waard. Inmiddels heeft het, gesteund door de enorme koersstijging, veel overnames gepleegd. Voor SBS Broadcasting – moeder van SBS 6 – betaalt het zo’n 6,5 miljard gulden. Het koopt daarmee inhoud voor zijn infrastructuur. Net zoals America Online, dat vorig jaar Time Warner kocht, koopt UPC een onderneming met een veel grotere omzet. Maar als de beurswaarde van de koper hoog genoeg is, zijn grote overnames mogelijk middels een aandelenruil. De SBS-inhoud heeft vooral waarde voor UPC’s Internet-dochter Chello, die dit jaar naar de beurs gaat.
Wel maken de mededingingsautoriteiten zich zorgen over de uitbreidingen en de vermeende monopoliepositie in enkele regio’s in Nederland. Overheidsingrijpen kan de overnamestrategie dwarsbomen en daarmee de winstverwachting temperen. Dat beïnvloedt de mogelijkheden om te kopen, en de beurskoers en dus de schatkist van UPC. De kabelaar dreigt dan in een neerwaartse spiraal te geraken. Verder zijn er klachten over de dienstverlening. UPC moet deze kritische geluiden wegnemen, want het aantal abonnees is voor beleggers een belangrijke thermometer.