Het grootste deel van de volwassen Nederlandse bevolking wil wel op Internet, of is dat al. Eenderde houdt de boot af. Deze groep vindt niet alleen de telefoonkosten en de aanschaf van apparatuur te hoog, maar ziet ook het nut van Internet en email niet in. Het gevolg is een tweedeling van de maatschappij, die vraagt om politiek ingrijpen.
van M&I Partners in opdracht van Internet Society Nederland. Oktober 1999 stelden de onderzoekers 1376 mensen vragen over het gebruik van email en Internet. Ongeveer de helft (49 procent) heeft geen email en surft niet, terwijl 40 procent beide toepassingen gebruikt.
Eén op de vijf Nederlanders gebruikt Internet alleen op de zaak. Ongeveer 40 procent is thuis en op het werk regelmatig online. Er zijn grote verschillen tussen gebruikers en niet-gebruikers. Slecht opgeleiden en ouderen noemen vooral de kosten als reden om geen gebruik te maken van Internet. Het onderzoek maakt ook een eind aan enkele veelgehoorde aannames. Zo zou email een vervanging zijn van faxen, brieven en kaartjes. Het omgekeerde blijkt juist waar: email-gebruikers versturen ook veel faxen en brieven.
De onderzoekers benadrukken dat de ontwikkelingen snel gaan, zodat het rapport nu, ruim vier maanden na het onderzoek, geen exact beeld meer geeft. Alleen al in de laatste maanden van het vorig jaar startten diverse gratis Internet-diensten en vond de introductie van ‘settopboxen’ plaats.
Ondanks deze goedkope aanbiedingen ontstaat er een groep achterblijvers. Volgens M&I Partners wordt deze groep niet bereikt met de huidige marketingtechnieken. Deze mensen hebben zowel een gebrek aan kennis van Internet als weinig geld. Ze zullen pas online gaan als ze een duidelijk voordeel zien of als er druk komt uit de sociale gemeenschap waar ze bijhoren. Op dit moment is het gebrek aan computervaardigheden ook een reden om de digitale snelweg links te laten liggen.
Het rapport signaleert verder dat er door deze ontwikkeling een tweedeling in de maatschappij kan ontstaan die om politiek ingrijpen vraagt. Ook Internet-aanbieders hebben een direct commercieel belang bij een snelle verdere verspreiding van email en Internet. Deze branche kent een keiharde concurrentie en heeft een lage organisatiegraad. De onderzoekers suggereren dat juist een collectieve aanpak de achterblijvers over de brug kan helpen.