Toshiba wil zijn winst binnen drie jaar herstellen en ontslaat daarom wereldwijd 8500 mensen, waarmee in 2003 het personeelsbestand op 142.500 uitkomt. Het is nog onbekend hoeveel mensen in Nederland de poort uit moeten.
De nettowinst moet op een niveau van 4 miljard euro aanbelanden bij een omzet van 160 miljard euro. Toshiba wil zich bovendien gaan concentreren op mobiele applicaties en netwerkoplossingen.
Via investeringen ter waarde van 2,4 miljard euro in Internetbedrijven wil Toshiba ook aansluiten bij de heersende trend. Er komt een consumentendivisie die zich onder meer bezig zal houden met het leveren van ‘content’ en diensten via mobiele telefoons in samenwerking met onder meer Japans telecomreus NTT en diens dochter Docomo, de mobiele dienstverlener.
Toshiba’s alliantie met AOL-Time Warner wordt gezien als de oplossing voor de groei van het bedrijf als content provider.
Per sector wil Toshiba de volgende stijgingen verwezenlijken: digitale media van 30 miljard naar 48 miljard euro; ICT-systemen van 40 naar 47 miljard en elektrische apparaten van 33 naar 54 miljard euro.