T-Online (TOL), Duitslands grootste Internet-aanbieder en nu nog onderdeel van telefoonmaatschappij Deutsche Telekom (DT), gaat naar de beurs en zal zijn klanten daarbij voortrekken.
Alleen mag het daarmee niet meer keihard adverteren in alle mogelijke media, zo heeft de rechter na een klacht van de grootste concurrent van TOL in Duitsland, America Online, beslist.
T-Online timmerde stevig aan de weg met de werving van abonnees, waarbij het wees op de beursgang en de bevoordeling van de eigen klanten daarbij. AOL heeft daartegen ernstig bezwaar gemaakt, en er nu via de rechter voor gezorgd dat de campagne gestopt wordt. Nu mag er alleen nog geworven worden via de eigen site. Het gaat dan om klanten die vóór 24 maart ingeschreven waren. AOL vreesde dat de combinatie van abonnement en aandelen veel aanstaande surfers teveel wordt.
TOL gaat in beroep, maar of dat tijdig behandeld kan worden, is onzeker. Aanstaande maandag wordt de prijs van de aandelen bekendgemaakt. Deze beursgang zal de grootste in zijn soort van Europa worden, groter dan World Online en zakelijk beter verantwoord, zo verwachten financiële specialisten.