IBM heeft zijn consultancytak en systeemintegratiegroep samengevoegd tot Business Innovation Services. De integratie van dit nieuwe onderdeel binnen IBM Global Services geldt als sluitstuk van de grootscheepse marktgerichte operatie die Big Blue heeft ondergaan. Het bedrijf denkt en praat tegenwoordig in webjaren.
IBM heeft de metamorfose die het medio jaren negentig inzette, zo goed als afgerond. Onder leiding van topman Louis Geruster ontpopte Big Blue zich van hardwarebedrijf tot dienstverlener met een nadruk op het aanbieden van geïntegreerde oplossingen. IBM Globaal Services is het admiraalsschip geworden. Volgens de laatste IDC-cijfers is Globaal Services ’s werelds grootste IT-dienstverlener, vóór EDS, Fujitsu en CSC.
Vier groepen
Wereldwijd werken er bij IBM Globaal Services 136.000 mensen. In Nederland ligt dat aantal op 3800 van de in totaal 4800 IBM-medewerkers. De divisie bestaat uit vier groepen – uitbesteding, innovatie (BIS), onderhoud en opleidingen – die ondersteund worden door een afdeling die financiële regelingen aanbiedt. "Binnen Globaal Services Nederland vormt BIS met 1300 man het grootste onderdeel", vertelt directeur Kees Donker. "Het moet ook de snelstgroeiende worden." Hij verwacht vooral in de middenmarkt fors te kunnen groeien, omdat daar de financieel managers die IT in hun portefeuille hebben, vaker de hulp van IT-professionals zullen inroepen.
Dat de herstructuring van IBM een jarenlang proces is geworden, verbaast Donker niets. "IBM is een kolos. Daar voer je niet even veranderingen in door." Hij is tevreden over het resultaat. "In de nieuwe opzet vormen de markten het uitgangspunt. De commerciële medewerkers kennen de situatie bij klanten, tekenen in de bestuurskamers de ondernemingsstrategie en IT-behoeften op en zoeken voor het uitwerken van oplossingen de juiste mensen erbij. Het oude IBM was kolomsgewijs naar activiteiten ingedeeld, een weinig flexibele organisatie."
Schutting
Het besluit om BIS op te richten is ingegeven door de explosieve marktgroei van elektronische handel. "Alles gaat tegenwoordig in webjaren", meldt Hans Burg, een van de twee managers van BIS. "Een webjaar staat voor drie maanden, dus één jaar telt vier webjaren. In de Internetwereld gaat alles dus vier keer zo snel: het investeren, de besluitvorming en het uitvoeren. Om dit tempo bij te houden, moest de snelheid in onze organisatie worden vergroot. Wij moeten, nadat de klant heeft besloten om in elektronische handel te gaan, binnen een webjaar een werkbare oplossing kunnen aanbieden."
Zijn collega Norbert Greveling vult aan dat dit mogelijk is geworden door het samensmelten van de consultancytak met systeemintegratie. "Nu kunnen we alles in een keer van begin tot eind aanleveren. In de oude situatie stond er nog een schutting tussen de consultants en de technici en werden klanten steeds met verschillende IBM’ers geconfronteerd. In de nieuwe situatie krijgen ze één aanspreekpunt."
Op de vraag of dit niet erg utopisch klinkt gezien de traditie in de IT-sector van jarenlang durende projecten en overschrijdende deadlines, antwoordt Burg dat die tijd voorbij is. "Klanten kijken anders tegen IT aan. Ze willen snel een werkbare oplossing, die dan naderhand vervolmaakt kan worden. Bij traditionele IT-projecten ontstaat de meeste vertraging door in het beginstadium al over de details te praten. Het is door de snelle Internetontwikkelingen zinvoller om met een gedeeltelijk geaccepteerde oplossing te starten."
"De kracht van BIS is dat wij al oplossingen in huis hebben", beweert Burg. "Stel dat een bank een e-bankingtoepassing nodig heeft. Met behulp van ons kennismanagementsysteem kunnen we nagaan of IBM ergens in de wereld zo’n systeem heeft gebouwd. Wij kunnen vervolgens voor die bank op korte termijn een oplossing bouwen die voor 50 tot 55 procent gereed is."
Overstap
De laatste maanden zoeken IT-bedrijven en consultancybureaus elkaar steeds vaker op, met als meest verregaande vorm van samenwerking de op handen zijnde overname van Ernst & Young Consulting door Cap Gemini. De oprichting van BIS past ook in dit plaatje, met dit verschil dat de automatiseringsgigant dit op eigen kracht heeft gedaan. De gedachte, dat bijvoorbeeld Cap en Ernst & Young samengaan om IBM tegenspel te bieden, vindt het drietal prikkelend, maar te ver gaan. Wel valt het Burg op dat er momenteel meer medewerkers van adviesbureaus naar IBM overstappen dan voorheen. "De consultants raken klanten kwijt, omdat ze niet in staat zijn een Internetproject van ‘a tot z’ aan te bieden. Zij bezitten wel de consultancy, maar niet die halve oplossingen die daarvoor nodig zijn. Dat frustreert."