Deed Banyan eerder al eigen producten als het netwerkbesturingssysteem Vines min of meer de deur uit, nu verdwijnt ook de naam ‘Banyan’. Het bedrijf gaat verder onder de naam ‘ePresence’, hetgeen de nieuwe positionering als aanbieder van dienstverlening voor Internet moet benadrukken.
Banyan was een van de eerste aanbieders van een gespecialiseerd netwerkbesturingssysteem, maar moest het uiteindelijk afleggen tegen Novell en met name Microsoft. Onder de naam ‘Streettalk’ voerde het bedrijf ook als een van de eerste aanbieders een directory waarin informatie over gebruikers en hun toegangsrechten eenmalig kon worden vastgelegd.
Met name de kennis en ervaring die met deze directory-technologie is opgebouwd, vormt nu de kern van de activiteiten van ePresence. Het bedrijf richt zich op het ontwerpen en implementeren van Internet- en e-zakendoen-projecten die bedoeld zijn voor bijvoorbeeld extranet-omgevingen waar een bedrijf met zijn partners kan communiceren en bestellingen over en weer te plaatsen zijn. Ook is ePresence partner van Microsoft geworden. Daardoor kan dit laatste concern nu bij op Active Directory gebaseerde projecten gebruik maken van de kennis en ervaring van ePresence ten aanzien van directories.
Ook financieel lijkt de onderneming weer in rustiger vaarwater terecht te zijn gekomen. Boekjaar 1999 is afgesloten met een omzet van 45,8 miljoen dollar. Dat is een groei van 65 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aandeel van zogeheten ‘e-services’ hierin groeit gestaag. In 1999 ging het reeds om een bedrag van 37,5 miljoen dollar. De resterende omzet is afkomstig van onder andere bestaande gebruikers van Banyan Vines.