IBM verlaagt de prijzen van de Shark Enterprise Storage Server schijfsystemen met 10 procent. Alle vier basismodellen (capaciteit 420 gigabyte), hebben nu dezelfde cataloguswaarde van 208 duizend dollar.
Toen IBM vorige maand de F-serie introduceerde, kostte dit Shark systeem evenveel als de oude E-serie. De Shark is echter uitgerust met de H70-controller, die ongeveer twee keer zo snel is dan de H50-controller. IBM voert ook prijsdalingen van 10 procent door in de 18 Gb en 36 Gb disktrays, die geschikt zijn voor zowel de E-serie als de Shark-systemen.
Het is onduidelijk waarom IBM de prijsdalingen op deze manier bekend maakt. Meestal geeft het bedrijf kortingen aan klanten op individuele basis, afhankelijk van de grootte van de order. Daarnaast worden prijsdalingen vaak doorgevoerd via het partnerkanaal als producten al geruime tijd in de handel zijn.
Op deze regel zijn de ‘open systeem producten’ soms een uitzondering, omdat in dit segment van de markt een keiharde concurrentie gaande is. Inmiddels heeft IBM zijn leiderspositie in de opslagsystemen al verloren aan EMC, dat systemen op de markt brengt die tot twee keer duurder zijn. Dat EMC toch marktleider is geworden, heeft het te danken aan de kwaliteit van zijn producten.
Daarnaast heeft IBM harde concurrentie te duchten van Compaq, Hewlett-Packard en Sun in het segment van de open opslagsystemen. Als extraatje geeft IBM extra kortingen op de controller aan klanten die de opwaardering maken van de E-serie naar de Shark-systemen, op voorwaarde dat ze extra schijfcapaciteit aanschaffen.
Eind deze maand maakt IBM zijn entree in de nas-markt (network attached storage). De markt van het koppelen van opslagsystemen aan lokale netwerken krijgt er hierdoor een flinke concurrent bij. Seagate sloot onlangs een overeenkomst met Cobalt Networks voor het ontwikkelen van een Nas-systeem. Compaq werkt aan de introductie van een instapmodel.
De gevestigde leveranciers Network Appliance en EMC richten zich ook met speciale producten op het middensegment. Network Appliance introduceert tegen eind dit jaar een systeem. EMC richt zich met de Clariion producten (overgenomen van Data General) ook op het middensegment.