Deutsche Bank blijkt over ’s werelds beste site voor e-commercie te beschikken. Dat is althans de conclusie van de London School of Economics and Political Science.
Gesponsord door Novell onderzocht dit instituut hoe goed – of slecht – de e-commerce-faciliteiten van de honderd grootste Fortune 500-bedrijven zijn. Hierbij heeft men vooral gekeken vanuit het standpunt van de potentiële consument.
De resultaten van dit onderzoek – voluit2000 Worldwide Web 100 Survey geheten – zijn verrassend te noemen. Zo blijken drie van de vijf beste sites van Europese origine. Slechts één Amerikaanse website haalt de top vijf, een site van Walmart. De vijfde site is eigendom van Sony.
Van de tien beste commercie-sites ter wereld blijkt maar liefst de helft Europees te zijn. Nederlandse bedrijven ontbreken echter in de hoogste regionen van de ranglijst. Ahold is de hoogst genoteerde Nederlandse onderneming, maar komt pas op plaats 23 en dan nog vooral dankzij de Amerikaanse activiteiten van het supermarktconcern. ING neemt plaats 38 in. Philips komt niet verder dan plaats 63.
Bij de beoordeling is gekeken naar aspecten als de beschikbare informatie, de mogelijkheden om online aankopen te doen, de al dan niet logische structuur van de site en dergelijke. Ook is aandacht besteed aan de mogelijkheden om een verkeerd of bijvoorbeeld defect product te kunnen retourneren. Informatie hierover blijkt echter zeer schaars. Dit punt vormt in de ogen van de Londense onderzoekers dan ook een van de belangrijkste manco’s van veel e-commerce-sites. Het rapport is online beschikbaar via sponsor Novell op:http://www.novell.com/uk/company/2000www100.html.