Gisteren kocht het Britse e-handels bedrijf Bright Station van curator KPMG voor naar verluidt ongeveer negen ton de software van de uiterst geavanceerde website van het bedrijf.
"Een fractie van de ontwikkelingskosten", aldus een tevreden Andy Dancer, bij Bright Station verantwoordelijk voor de e-handelssoftware. Topman Dan Wagner van Bright Station zei gisteren bij de aankoop te hopen dat hij ook een aantal softwaremensen van Boo kan aantrekken.
Boo.com haalde twee weken geleden het wereldnieuws omdat het als eerste grote Internetbedrijf in Europa faillissement moest aanvragen. Opgericht door twee Zweedse twintigers, Ernst Malmsten en Kajsa Leander, en gesteund door een aantal vooraanstaande financiers, ging het in exclusieve kleding en andere accessoires gespecialiseerde Internetbedrijf ruim een jaar geleden van start. Het werd echter een fiasco. De geavanceerde website bleek slechts fatsoenlijk te benaderen via snelle Internetverbindingen waarover (te) weinig consumenten (nog) beschikken. Bovendien, zei Malmsten in de Financial Times, ontbrak het aan goed financieel management: er werd met geld gesmeten om het mooiste en het beste te maken.
De teloorgang van Boo.com leidde direct tot speculaties dat binnenkort nog veel meer Internetbedrijven zullen omvallen. Over de vraag of dat werkelijk zal gebeuren, lopen de meningen nog uiteen. Optimisten benadrukken dat financieel wanbeleid de hoofdoorzaak is voor het faillissement van Boo.com en ze wijzen op de voorspellingen dat de e-handel snel een enorme vlucht zal nemen. Volgens de meest recente cijfers duurt het momenteel nog maar achttien maanden voordat nieuwkomers op Internet hun eerste on-line aankoop doen. Een paar jaar geleden duurde het nog vier jaar voordat er wat via Internet werd gekocht. Somberder gestemde analisten wijzen onder meer op een rapport dat accountantsbureau Price Waterhouse Coopers publiceerde in de week van het faillissement. De accountants concludeerden dat een kwart van de Britse Internetbedrijven binnen een half jaar zonder cash zit. John Soden van het bureau waarschuwde dat "veel bedrijven nog maar heel weinig tijd hebben om óf geld te gaan verdienen óf nieuwe investeringen aan te trekken".