E-commercie wacht in Japan een aantal gouden jaren, zo verwacht het Japanse ministerie van Post en Telecommunicatie. De online markt voor b2b (business-to-business) zal in 2005 zijn verzevenvoudigd tot 980 miljard dollar.
Ondanks de problemen rond privacy-bescherming zal ook de online consumentenmarkt toenemen, zo voorspelt het ministerie in zijn jaarlijkse ‘white paper’ over de ontwikkelingen in de telecomsector. Concrete voorspellingen doet het ministerie overigens niet over de ‘gewone’ online handel.
Wel zal Internet ook in Japan toeslaan. Vorig jaar waren ruim 27 miljoen Japanners online. Over vijf jaar zullen dat er ruim 76 miljoen zijn, zo denkt het ministerie. Een belangrijke stimulans daarvoor zijn de dalende kosten van Internet. Met de groei van het aantal gebruikers zal ook de markt voor Internet en daaraan gerelateerde diensten sterk toenemen, zo voorziet het ministerie.
Momenteel liegen de tarieven er niet om. Nippon Telegraph and Telephone (NTT) vraagt voor het technisch al wat verouderde Isdn omgerekend honderd gulden per maand. Het bedrijf kan dat doen, omdat het feitelijk een monopolie heeft. Buitenlandse bedrijven mogen officieel wel diensten aanbieden in Japan, maar kunnen daarbij niet om het netwerk van NTT heen. Dat berekent vervolgens zulke hoge tarieven voor het gebruik van het netwerk, dat het zelf goedkoper blijft.
Over die praktijk hebben de Verenigde Staten en Japan al een tijdje laaiende ruzie. De VS vinden dat het Japanse staatstelefoniebedrijf de tarieven op zijn minst moet halveren. Vorige maand nam het Japanse parlement het besluit de huurtarieven met 22,5 procent te verlagen, tot grote boosheid van de VS, die zich op verdere stappen beraden. Internet-toegang kost door dat protectionisme volgens Amerikaanse deskundigen bijna tien keer zoveel als in de VS.