De elektronische snelweg levert ook op het asfalt meer verkeer op. Om alle via Internet bestelde spullen op de plaats van bestemming te krijgen, zullen er binnenkort veel meer (kleine) vrachtwagens rondrijden.
De stroom CD’s, boeken en boodschappen die direct bij de consument thuis worden afgeleverd, zal met ongeveer 8 procent toenemen, zo stelt de branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland in het onderzoekNieuwe wijn in oude zakken.
Al is dat een flinke groei, hij zinkt in het niet bij de verwachtingen die TLN heeft van de ‘gewone’ goederenstroom. Die zal volgens de branche met 21 procent toenemen, reden voor de transporteurs om nog eens aandacht te vragen voor de toenemende files. TLN zou het liefst op de wegen aparte rijstroken krijgen voor vrachtwagens, zodat een vlotte doorstroom is gegarandeerd. De fileplannen van minister Netelenbos voorzien daar echter niet. Zij wil wel aparte stroken, maar dat worden betaalstroken waarop particulieren als het goed is ongehinderd van Amsterdam naar Antwerpen kunnen rijden voor vier tientjes aan tol.
Opmerkelijk is dat TPG, een van de grootste vervoerders in Nederland, aanzienlijk minder problemen verwacht. De Post-groep voorziet eveneens een grotere goederenstroom, maar rekent erop dat bedrijven hun wagens efficiënter zullen laten rijden. Verder verwacht TPG nieuwe distributiekanalen, zoals afhaalpunten waar consumenten de door hen bestelde spullen kunnen ophalen.
Dat strookt met een onlangs gepubliceerd onderzoek, waarin eveneens wordt voorspeld dat de middenstand niet heel veel te vrezen heeft van de Internet-economie. In winkelcentra zullen volgens de onderzoekers distributiepunten komen waar mensen spullen komen ophalen. Voor de daar zitten gespecialiseerde winkels betekent dat vooral extra aanloop en dus extra omzet.