Geen kostenbesparingen maar het gebrek aan ervaren IT-personeel vormt voor organisaties de belangrijkste drijfveer om hun IT de deur uit te doen. Dit blijkt uit de studie The European Market for IT Outsourcing van Frost & Sullivan.
Het onderzoeksbureau verwacht dat de markt voor IT-uitbesteding spectaculair zal groeien van 40 miljard dollar in 1999 tot 174,6 miljard in 2006. Bedrijven moeten steeds vaker mondiaal opereren en krijgen meer te maken met marktdereguleringen. Ze zoeken naar manieren om hun rivalen de baas te worden, bijvoorbeeld op het gebied van elektronische handel. Op IT-gebied missen ondernemers hiervoor echter voldoende gekwalificeerde mensen. Uitbesteding van IT vormt dan een oplossing, waarbij bedrijven zich ook beter kunnen concentreren op hun niet IT-kernactiviteiten.
Een goed voorbeeld van dit laatste is het contract dat Nortel Networks vorige week sloot met Computer Sciences Corporation (CSC). Het Canadese netwerkbedrijf besteedt al zijn computerondersteunende diensten uit aan CSC. Een groot deel daarvan betreft wereldwijd de ondersteuning van 75.000 desktops. Het contract heeft een looptijd van zeven jaar en een waarde van drie miljard dollar. Zo’n tweeduizend automatiseerders van Nortel stappen per 1 oktober over naar CSC. De gevolgen in Nederland zijn nog niet bekend. Nortel is na Lucent (in zee gegaan met Origin en Compaq) en Ericsson (doet zaken met Compaq) het derde grote telecommunicatiebedrijf dat in korte tijd automatiseringstaken de deur uitdoet.
IT-diensten
Onderzoeksbureau IDC bracht een studie uit naar de Westeuropese IT-dienstenmarkt. IDC verwacht dat deze markt jaarlijks met zo’n 12 procent stijgt van 106 miljard in 1999 naar 184 miljard dollar in 2004. Belangrijke katalysatoren vormen e-business, de invoering van de euro en het herstel van IT-budgetten na de aanslagen van de millenniumbug. IDC constateert net als Frost & Sullivan overigens dat bij outsourcing selectieve uitbesteding de boventoon voert, in plaats van de gehele automatisering omvattende overeenkomsten. RS