Eerst was het Web een ontmoetingsplaats voor mensen die lol beleefden aan dit communicatiemiddel. Nu heeft de commercie het bezoedeld.
‘Hebzucht heerst’ – deze weinig verheffende boodschap hield Douglas Rushkoff zijn gehoor voor in het Mediapark te Hilversum. Organisator Isoc (Internet Society) kon zich geen betere openingstoespraak wensen van het congres Reflecting The Internet 2.0 met het thema ‘Greed’.
De Amerikaanse professor Media Culture aan New York University’s Interactive Telecommunications Programs liet niet na te onderstrepen dat Internet is verworden tot een uitingsvorm van de Nasdaq, de beurs waar de technologie- en telecomfondsen worden verhandeld.
"Velen denken dat kinderen spelen om zodoende te leren jagen. Maar het is andersom: wij jagen om tijd over te hebben om te kunnen spelen. We willen allemaal lol maken", is Rushkoffs opmaat naar de periode dat Internet diende om driftig tikkend op een toetsenbord te communiceren met een ander mens ergens ter wereld, al doende lol belevend aan het ‘digitale gesprek’. Aan mensen die lol beleven door met elkaar te communiceren, verdien je geen geld, aldus de geleerde. Het gevolg is dat de (Internet-) computerschermen tegenwoordig helemaal volgeplakt zitten met commerciële boodschappen. "Er is nog slechts één venstertje waar je zelf wat in kunt tikken, en dat is: je creditcard nummer!"
Internet is inmiddels een economisch fenomeen, waar bedrijven geld in stoppen, winsten behalen of genoegen nemen met verliezen. Internet is verworden tot een middel voordirect marketing. "Iedereen is op zoek naar de heilige graal, die ene manier om veel geld te verdienen met Internet, niet beseffend dat die zoektocht zelf de heilige graal is, dat die het spel is."
Rushkoff ziet liever een ander Internet: een waar de inhoud uitnodigt tot sociaal gedrag, een medium dat mensen gebruiken om samen lol aan te beleven."Content is social currency", meent de Newyorker.
Waar deze geleerde de filosofie en psychologie gebruikt om de deplorabele toestand van Internet te omschrijven, benut Michael Lissack de wetenschap der economie om te verklaren dat hebzucht geen goede raadgever is. De Amerikaan Lissack is director van the Institute for the Study of Coherence and Emergence, en een invloedrijk persoon op Wall Street. Zijn betoog komt er kort gezegd op neer dat hebzucht geen gewin op langere termijn kan opleveren, omdat het de waarde van het netwerk aantast. Internet vindt zijn waarde in het aantal aangesloten deelnemers en de inhoud die zij eraan schenken. Zou iedereen alleen maar bezig zijn Internet kaal te plukken, dan daalt de waarde ervan tot het absolute nulpunt.
De toespraken zijn integraal te volgen op:http://www.reflecting.nl.