Telecomaanbieder One.Tel rekent erop dat de Opta ingrijpt in de in haar ogen ongelijke concurrentie-positie waarin het bedrijf verkeert ten opzichte van KPN.
Over bijna twee weken houdt de Opta een hoorzitting over de prijsontwikkelingen in de Nederlandse markt voor (mobiele) telefonie. Volgens One.Tel-directeur Raymond Schrama is de consument de dupe van de huidige situatie. "In juli 1999 is door Opta eenprice-cap-systeem geïntroduceerd om KPN te bewegen om de prijzen voor eindgebruikers te verlagen. Maar de prijzen voor dewholesale-markt werden niet verlaagd. Dat betekent dat KPN aan consumenten lagere prijzen aanbood dan aan de bedrijven die viacarrier pre-select ook de markt probeerden te penetreren. Concreet hadden deze bedrijven dus de keuze om zich te beperken tot interlokaal verkeer. Dat maakte het onmogelijk om echt met de monopolist te concurreren."
Schrama: "We weten dat deprice-squeeze de volle aandacht van de Opta heeft, maar het vaststellen van een nieuweprice-cap heeft zo’n invloed op wat er kan worden gedaan aan desqueeze dat wij het nodig vinden om juist ook in deze discussie te wijzen op de gevolgen als de huidige situatie niet drastisch wordt aangepast." De consument wordt volgens hem dan uiteindelijk de dupe, omdat de concurrentie dan wellicht nog altijd niet kan concurreren bij de lokale telefonie.
One.Tel Nederland is gestart in december 1998 en is een aanbieder van vaste telefoondiensten (lokaal, nationaal en internationaal), internetprovider (Onetelnet) en heeft een internationale telefoonkaart (Home or Away kaart) voor al haar klanten. One.Tel Nederland heeft een klantenbestand met meer dan 250 duizend klanten. Wereldwijd heeft het bedrijf 2,4 miljoen klanten, waarvan 1,5 miljoen in Europa.