De Consumentenbond heeft scherpe kritiek op de door UPC afgekondigde prijsverhoging voor Chello. Een tientje meer per maand zonder dat er iets tegenover staat.
UPC mag dan fel hebben uitgehaald naar de Opta en NMa na hun pleidooi de kabel open te stellen voor meer concurrentie, in de Consumentenbond hebben de twee ‘waakhonden’ een trouw bondgenoot. Gisteren uitte de bond scherpe kritiek op de kabelexploitant vanwege een aangekondigde verhoging van de abonnementenprijs voor kabelinternet via dochter Chello. Dat gaat vanaf 1 mei op een stuiver na honderd gulden per maand kosten, een tientje meer dan nu.
Abonnees van UPC krijgen deze week een brief over de prijsverhoging. Ze kunnen kiezen om voor 1 mei hun abonnement op te zeggen, of het hogere tarief te betalen. De Consumentenbond vindt dit geen keuze; wie zijn abonnement opzegt, heeft geen mogelijkheid naar een andere kabelprovider te gaan. Ook staat er niets tegenover de prijsverhoging: de internetverbinding wordt er niet sneller of beter van.
Concurrentie is dus broodnodig, concludeert de Consumtenbond. Die zegt ook ‘blij’ te zijn met het werkdocument van Opta en NMa. "Hopelijk is dit een eerste stap op weg naar echte concurrentie op de kabel en kunnen abonnees van UPC in de toekomst overstappen naar een andere kabelprovider als de abonnementsprijzen verhoogd worden", aldus de bond.