Telecomaanbieder One.Tel heeft gisteren de inmiddels verbitterde strijd met KPN Telecom voortgezet door een klacht in te dienen bij de Registatiekamer.
One.Tel vindt dat KPN misbruik maakt van haar positie als beheerder van persoonlijke gegevens van het Carrier Pre-selectie (CPS) systeem. KPN Telecom heeft volgens One.Tel deze gegevens gebruikt om klanten terug te winnen.
Het gaat om de mailing ‘Wie rekent, belt met KPN Telecom’ die het bedrijf kort geleden stuurde aan klanten die via het Carrier Pre-selectie systeem gekozen hebben om voortaan structureel met One.Tel te bellen. "De Opta heeft KPN aangewezen als organisatie die de gegevens beheert van alle KPN-abonnees in Nederland die zijn overgestapt naar alternatieve telecomaanbieders zoals One.Tel. Uitdrukkelijk is door de Opta aangegeven dat deze gegevens door KPN niet voor andere doeleinden, zoals terugwin-acties, mogen worden gebruikt. Anders had de gehele telecomindustrie overigens nooit haar fiat gegeven voor het beheer van deze uiterst vertrouwelijke database door KPN", aldus Raymond Schrama, directeur One.Tel Nederland.
Naar aanleiding van de bewuste mailing heeft One.Tel overigens ook al een klacht bij de Reclame Code Commissie ingediend wegens misleiding van de consument. KPN Telecom ontkent dat het de gegevens heeft gebruikt voor de mailing.