Besteed zaken uit die buiten de kernactiviteiten vallen, zo luidde een opinie in deze rubriek. Goed idee, meent Peter Teeuwen. Maar realiseer je dat IT veelal gelieerd is aan de kernactiviteiten, en dat buiten de deur vaak evenmin veel kennis aanwezig is.
In Computable (27 april) reageerde Bastiaan Nieboer op mijn discussiestuk ‘Kortetermijn-denken’. De oorzaak van de krapte op de arbeidsmarkt ligt zijns inziens in het feit dat de ontwikkelingen in de informatietechnologie (te) snel gaan; het is daardoor bijna niet mogelijk eigen mensen op te leiden. Hierbij wil ik een paar kanttekeningen plaatsen.
De heer Nieboer gaat ervan uit dat het bijbrengen van deze kennis een kostbare aangelegenheid is. Mijn ervaring is echter dat het bijscholen van ervaren personeel niet echt kostbaar hoeft te zijn. Zoveel nieuws is er niet onder de zon. Bovendien moet je deze kosten vergelijken met de kosten die je moet maken als je je eigen mensen niet opleidt. Kijk je daar kritisch naar, dan kun je tot verrassende conclusies komen.
Impliciet gaat hij er ook van uit dat deze kennis mogelijk loze kennis is. Mijn ervaring is dat je van kennis niet dommer wordt. Wat je aan de ene kant leert, kun je vaak aan de andere kant gebruiken.
Er lijkt een goed alternatief te bestaan: kennis inhuren. Dit heeft echter vaak ook (grote) nadelen. Zolang het uit te besteden gebied de kernactiviteiten niet raakt, lijkt dit een goede mogelijkheid. Maar vaak zijn de IT-activiteiten gelieerd aan de kernactiviteiten. Met het uitbesteden van IT loop je dan grote strategische risico’s. Het middel is erger dan de kwaal.
Verder is er veel minder kennis en expertise aanwezig bij de externen dan beweerd wordt; de ingehuurde kracht geldt als ervaren; in werkelijkheid heeft hij een cursusje gevolgd en kent wat meer kreten. Ik heb ook wel meegemaakt dat de zogenaamde ervaren kracht zelf nog gauw een cursusje moest volgen om de interne mensen voor te blijven…
Ook het inhuren kost (veel) geld. Vaak is na afloop van het project, wanneer de externe kracht weer weg is, ook de kennis ook verdwenen. Dat brengt grote gevaren voor de continuïteit met zich mee.
Naar mijn oordeel bevestigt de heer Nieboer mijn stellingen alleen maar, althans voor wat betreft de IT. Ik ben het van harte met hem eens dat uitbesteding een goed alternatief kan zijn voor zaken die de kernactiviteiten niet raken. Maar dan moet er wel een markt zijn voor het uit te besteden deel, waar expertise aanwezig is dan wel wordt opgebouwd. In de IT is dat vaak alleen in naam het geval.
Peter Teeuwen Leeuwarden