Het is eigenlijk belachelijk dat banken nog steeds geld vragen aan klanten die overstappen op internetbankieren, vindt de Consumentenbond.
Volgens de bond is de betaling een van de belangrijkste redenen waarom nog altijd een ruime meerderheid van de Nederlanders het houdt bij de overschrijvingsformulieren en bankenveloppen.
De Consumentenbond is wel overtuigd van de voordelen: klanten kunnen op elk moment hun saldo bekijken en controleren of betaalopdrachten al verwerkt zijn, uitgaven en inkomsten zijn gemakkelijk onder te brengen in rubrieken en periodieke betalingen als huur of hypotheek zijn eenvoudig te automatiseren. Ruim 40 procent van de consumenten is inmiddels gewonnen voor het pc-bankieren. Maar 60 procent heeft nog zijn twijfels.
Dat komt door de kosten, denkt de bond. ‘Ouderwets’ bankieren is vrijwel gratis, maar bankieren met de pc niet terwijl de bank toch veel administratieve rompslomp wordt bespaard. Volgens de bond is de ING bank het duurst met 72 gulden per jaar voor internetbankieren. De Postbank en de Rabobank zijn met 48 gulden per jaar het goedkoopst.
Als het aan de Consumentenbond ligt is het afgelopen met de kosten voor pc-bankieren. De bank bespaart zich veel werk en dus geld. De banken schermen met het argument dat ze moeten investeren voor de ontwikkeling en onderhoud van deze dienstverlening, maar volgens bond weegt dat ruimschoots op tegen de besparingen.