De introductie van de euro vormt een stimulans voor de uitgaven van Nederlandse bedrijven op het internet (B2B e-commerce).
Dat blijkt uit een rapport van it-researchbureau IDC, dat de verschillende aspecten van B2B internet commerce in Nederland belicht. Volgens IDC zullen de B2B-uitgaven op het internet dit jaar ruim zes miljard euro bedragen en daarna – mede door de komst van de euro – stevig doorgroeien naar 43,9 miljard euro in 2004. Eind vorig jaar waren er volgens het it-researchbureau 4,2 miljoen zakelijke internetgebruikers in Nederland en naar verwachting zal dit aantal toenemen naar 5,4 miljoen tegen het einde van 2004.
De meeste aankopen via het net bestaan uit bulkgoederen (grotere partijen van hetzelfde product) in plaats van individuele aankopen. En volgens IDC zal dat zo blijven tot 2004. Een ander onderscheid betreft de bestedingen op eprocurement-, edistributie- en emarktplaatsen-sites. Op dit moment voeren de bestedingen op edistrubutie-sites de toon aan. Maar in 2004 zullen deze bestedingen volgens IDC ingehaald worden door de uitgaven op eprocurement- en e-marktplaatsen-sites.