De Consumentenbond vindt dat minister Jorritsma van EZ streng moet toezien op naleving van de nieuwe regels voor internetwinkels.
De winkels blijken die de regels nogal eens aan hun laars te lappen.
Dat komt volgens de Consumentenbond naar voren uit een internationaal onderzoek naar kopen op internet, uitgevoerd door Consumers International. Dit is een wereldoverkoepelend orgaan van consumentenorganisaties, waaronder ook de Nederlandse bond. Vanuit veertien verschillende landen zijn ruim vierhonderd bestellingen gedaan.
De internetwinkels blijken zich niet te houden aan nieuwe wetten en regels. Eén op de vijf sites geeft bijvoorbeeld niet aan hoeveel een product in totaal kost. Meer dan de helft geeft geen informatie over de ‘afkoelingsperiode’, waarbinnen de klant een product eventueel kan terugsturen en een groot aantal sites geeft geen informatie over de aankoopvoorwaarden.
Verder kwam zes procent van de bestelde producten nooit aan (bij zes producten werd nota bene wél geld geïnd) en werd in negen procent van de gevallen waarin het product werd teruggestuurd, het geld niet terugontvangen.