In april van dit jaar werd Tryllian uitgeroepen tot ICT-onderneming van het jaar. Het bedrijf ontwikkelt en verkoopt software. Mobile agent-technologie om precies te zijn. Met succes. Commerciële overeenkomsten staan op het punt ondertekend te worden. Een gesprek met Tryllian oprichter Christine Karman: ‘De meeste mensen willen bij grote, gevestigde bedrijven werken. Ik vind dat raar.’
Trillian is de naam van de vrouwelijke hoofdpersoon van het boek The hitchhiker’s guide to the galaxy en werd in maart 1998 de enigszins willekeurig gekozen naam van het bedrijf. Karman: "Heel merkwaardig, maar er bleken parallellen te lopen tussen de hoofdpersoon en het bedrijf. Onze eerste klant bijvoorbeeld was het bedrijf ‘Yellow’, en helemaal in het begin van het boek spelen grote gele bulldozers een belangrijke rol. De hoofdpersoon is astrofysicus, daarin ben ik ook afgestudeerd."
Tryllian ontwikkelt en verkoopt mobile agents. Een mobile agent is een software component die een mate van autonomie heeft en zich kan verplaatsen over een netwerk. Stukjes software dus, die zich voortbewegen door een netwerk, informatie kunnen ophalen en kunnen communiceren met andere agents. Bedrijfsprocessen kunnen hierdoor, onder andere, efficiënter en doelmatiger verlopen.
Volgens Karman zijn er een aantal factoren bepalend geweest voor het succes van Tryllian. "We hebben onze boodschap altijd goed overgebracht, we hebben lawaai gemaakt, we zijn zuinig geweest en we hebben op meerdere paarden gewed, niet alleen gemikt op de dotcom-wereld,. En een groot deel van ons succes is te danken aan de lange adem. We hebben ons product zodanig doorontwikkeld dat we nu de vruchten kunnen plukken. Onze technologie gaat verder dan dat van de mede-aanbieders van mobiele componenten. We maken iets nieuws op een veilige en robuuste manier.
"We zijn dan ook een interessante werkgever voor programmeurs. Bij ons kun je je creativiteit kwijt. Je bouwt iets wat technologisch gezien, tegen de grenzen aan zit van wat kan. Zij hebben bij ons ook een hoge status. En eigenlijk is dat uitzonderlijk in Nederland. De gangbare opvatting in Nederland is dat programmeren specifiek is voor jonge mensen. Als je managementpotentieel hebt, wordt je in de richting van een leidinggevende positie gestuurd en raak je verder weg van het echte programmeren. Dat vind ik jammer. Codes hacken is prachtig."
Roemrucht
De naam van Tryllian is min of meer verbonden aan twee roemruchte initiatieven. De eerste financieringsronde kwam mede tot stand dankzij investeringen van overheidsinitiatief Twinning en investeerder Newconomy. "Ik vind het te gemakkelijk om op hen af te geven. De media doet dit veel te zwart-wit. Twinning op zich is een matig succes, als je kijkt naar de doelstelling en naar wat bereikt is. Tegelijkertijd is Twinning van onschatbare waarde geweest voor het ict- klimaat in Nederland.
"Het zelfde geldt voor Newconomy. Ze hebben heel veel verkeerd gedaan, maar hebben wel voor een bepaalde cultuur gezorgd. Ik vind het heel triest om te zien hoe het nu afloopt met Newconomy en heb veel waardering voor hun initiatieven. In Nederland wordt weinig risico genomen. De meeste mensen willen bij grote, gevestigde bedrijven als Shell, Philips en Unilever werken. Ik vind dat raar, het leven wordt juist spannend als je risico’s neemt, als je voor jezelf begint. Het ergst wat je kunt gebeuren is dat je failliet gaat en weer ergens moet gaan werken. So what.
"Ik zie mezelf ooit nog wel eens een nieuw bedrijf oprichten. Waarom niet? Dat is waar ik goed in ben. Als Tryllian eenmaal een lopend bedrijf is, zelfstandig of niet, beursgenoteerd of niet, dan is mijn kennis minder nodig. Een bedrijf op koers houden is niet waar ik het sterkst in ben. Ik vind dat je moet doen waar je het sterkst in bent, en wat je het leukst vind. Het leven is maar kort. En ook uit financieel oogpunt is de startfase het interessants. Op een gegeven moment voegt het ook niet zoveel toe. Dan krijg je wel je salaris, maar in de begintijd van een bedrijf, wanneer je het meeste risico loopt, is je rendement natuurlijk ook het hoogst."
In maart 2001 heeft Tryllian 11 miljoen euro opgehaald. Geld dat bedoeld is om het product ‘verder te ontwikkelen en commercieel klaar te maken’. "Eigenlijk hebben we dat te lang laten liggen. De gangbare gedachte was dat wanneer je een goed product hebt, dit zichzelf verkoopt. Dat is niet zo, nu zeker niet. Ik heb dat onderschat. Je moet je product actief verkopen. Tot nu toe hebben we weinig geld verdiend. Maar dat gaat veranderen. Er zijn nu een groot aantal bedrijven, ik kan de namen nog niet noemen, die hun handtekening gaan zetten onder de eerste overeenkomsten. De omzet gaat de komende jaren flink stijgen. Het geduld van de markt hoeft niet zo lang meer op de proef gesteld te worden."