Analisten verwachten dat de meeste internetbedrijven gezonde kwartaalcijfers zullen presenteren, al blijft de online-advertentiemarkt in een dip.
Bedrijven als Yahoo waren in het verleden volkomen afhankelijk van de online advertenties, maar in de voorbije crisisjaren hebben die ondernemingen andere bronnen van inkomsten aangeboord en de winstgevende activiteiten meer gespreid. Tegelijk hebben andere internetbedrijven, zoals bijvoorbeeld Earthlink, minder te lijden gehad onder de crisis, omdat ze hun inkomsten vooral halen uit de verkoop van diensten aan abonnees. Beide soorten bedrijven hebben hun financiële zaakjes inmiddels behoorlijk op orde en beschikken over een gezonde boekhouding.
Zelfs een bedrijf als Doubleclick, dat geheel afhankelijk is van online advertentiediensten, lijkt inmiddels aardig op te veren. De omzet over het eerste kwartaal zal waarschijnlijk 84 miljoen dollar bedragen. Dat is weliswaar 27 procent minder dan een jaar geleden, maar het verlies-per-aandeel zal nu niet hoger dan twee dollarcent zijn. Een jaar eerder bedroeg dat nog acht dollarcent. Dat bewijst dat ook de boekhouding van Doubleclick er een stuk gezonder uit ziet dan vorig jaar. Het bedrijf heeft dat bereikt door fors in de kosten te snijden.