De EU streeft naar een pan-Europees satelliet-gebaseerd verkeersleidingssysteem dat een eind moet maken aan het versnipperde luchtruimbeheer. De eerste contouren van dit ‘Single European Sky’-project zouden eind 2004 zichtbaar moeten zijn. Een exacte deadline is niet gegeven.
De Europese lucht wordt beheerd vanuit 67 luchtverkeerscentra. Deze infrastructuur is veelal verouderd en achtergebleven bij de vervoersvraag. Standaardisatie in systemen en communicatietechnologieën is ver te zoeken. Het ‘Single European Sky’-project moet ervoor zorgen dat er op een efficiëntere manier van het Europese luchtruim wordt gebruikgemaakt. Het nieuwe gemeenschappelijke luchtverkeersleidingssysteem moet voor een naadloze doorgifte van vluchtinformatie zorgen. Doel is de veiligheid in de lucht te verbeteren, de kosten te verminderen en vertragingen te minimaliseren, meldt ons zusterblad Computing.
Volgens woordvoerster Marjolein Wenting van de Luchtverkeersleiding Nederland (Lvnl)staat haar organisatie er positief tegenover. Maar, tekent zij aan, de betrokken instanties moeten onderling nog heel veel bespreken.
Rik Sanders