Holland Railconsult gaat samen met Alstom de nieuwe beveiliging voor de Betuwe-route leveren. De invoering van dit zogeheten European Rail Traffic Management System kost 75 miljoen euro.
De Projectorganisatie Betuwe-route van Prorail, de beheerder van de railinfrastructuur, heeft de opdracht gegeven aan een consortium bestaande uit Holland Railconsult en het Franse technologieconcern Alstom. De Betuweroute is de 160 kilometer lange spoorlijn, uitsluitend bestemd voor goederenvervoer. De gekozen beveiliging is gebaseerd op het European Rail Traffic Management System (Ertms), de nieuwe Europese norm op het gebied van spoorbeveiliging.
Het systeem kenmerkt zich door het ontbreken van de traditionele seinen langs het baanvak. De noodzakelijke informatie wordt direct via beeldschermen aan de machinist verstrekt, waarbij rekening gehouden wordt met de exacte positie en snelheid van de betreffende trein.
Nederland is een van de eerste landen in Europa die de nieuwe norm voor beveiliging invoert. Ertms moet het grensoverschrijdend treinverkeer vergemakkelijken. De nationale spoorwegmaatschappijen gebruiken tot nu toe meestal zelf ontwikkelde beveiligingssystemen die vaak niet op elkaar aansluiten.
Alstom levert de hardware en zijn treincontrolesysteem Atlas 200. Holland Rail Consult is verantwoordelijk voor de systeemontwikkeling en de integratie met de bestaande beveiligingsssystemen. Volgens Alstom is 62 miljoen euro van de totale 75 miljoen beschikbaar voor de hard- en software. De bijdrage van Holland Railconsult zou dan goed zijn 13 miljoen euro.