Erp-leverancier Intentia gaat gebukt onder de aantijging dat haar software de oorzaak zou zijn voor de verliezen bij Hagemeyer. Dat zegt regiodirecteur voor Nederland, Wim Jansen. "Wat het meeste pijn doet, is dat je de onjuiste berichtgeving bijna niet kunt stoppen."
Het Nederlandse handelshuis verloor in Engeland 15 procent van de omzet. Het resultaat van het bedrijf kelderde van plus 111 miljoen euro halverwege vorig jaar naar 6 miljoen euro over de afgelopen eerste zes maanden. De helft daarvan komt door problemen met nieuwe software en de daarbij georganiseerde centralisatie van het bedrijf.
Intentia is de schuldige, vat de financiële pers samen. "Het in 1900 opgerichte bedrijf kon – en voor een deel kan – niet omgaan met de in september vorig jaar ingevoerde nieuwe bedrijfssoftware van het Zweedse Intentia", schrijft bijvoorbeeld Het Financeele Dagblad.
Maar aan Intentia ligt het niet, het was geen softwareprobleem, protesteert Jansen. "Het is niet de software en ook niet de implementatie. In Australië werkt het prima."
Vertrouwen
Hagemeyer-topman Ter Haar legt de schuld evenmin bij Intentia. De positie van de topman was de afgelopen maanden wankel. Hij bracht de afgelopen drie maanden door met onderhandelen met banken en andere geldschieters over bijna negenhonderd miljoen euro schuld. Aanvankelijk formuleert het handelshuis dat onhandig. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers legt het uit waarom de verliezen in Engeland zo hoog opliepen. "Na de implementatie van nieuwe systemen valt het marktaandeel", "de ervaring met het nieuwe systeem is toegenomen" of "het personeel heeft er steeds meer vertrouwen in dat het systeem op termijn voordeel gaat opleveren". En "de verslechtering van de dienstverlening die volgde op de implementatie van de nieuwe systemen had ernstige gevolgen voor verkoop en marge".
Met zijn eigen oren hoort Jansen Ter Haar verklaren eind juni verklaren dat de oorzaak van alle ellende de onervarenheid van het personeel is. "Het eerste wat ik lees, is dat het de schuld is van Intentia."
Klanten heeft het nog niet gekost, aldus Jansen. Hij moet wel heel vaak uitleg geven. "Dat doet pijn." De software is fantastisch, vraag het maar aan de klanten die er mee werken. Zij zijn een geweldig dealernetwerk. Ik zeg niet dat het nooit zonder bloed, zweet en tranen gaat. De menselijke component maakt het onvoorspelbaar."
"Tik maar in Google: ‘Intentia en lawsuit’, je vindt nul hits."
Het zijn er echter 263; allemaal over de rechtszaak tegen nieuwsdienst Reuters, die vorig jaar door de juiste hyperlink te gokken voortijdig de cijfers van het derde kwartaal aantrof en publiceerde. < BR>