Het onbegrip onder het ict-personeel over de op handen zijnde uitbesteding bij ABN Amro blijft groot. De bank heeft inmiddels de voorbereidingen ondergebracht bij de aparte organisatie Group Shared Services.
Een zegsman vertelt dat ABN Amro vanaf 2007 jaarlijks vijfhonderd miljoen euro wil besparen door ondersteunende activiteiten anders in te richten. Daarvoor is een apart bedrijfsonderdeel opgericht, Group Shared Services, dat onderzoekt of er kostenbesparingen te behalen zijn door activiteiten als personeelszaken, automatisering, huisvesting en inkoop wereldwijd te bundelen in plaats van het per land gescheiden uit te voeren. “Wij beschikken bijvoorbeeld over drie retailbankorganisaties in Nederland, de Verenigde Staten en Brazilië. Het kan efficiënter zijn om de backoffices te combineren en voortaan vanuit één land te laten uitvoeren. Dat kan de bank doen, of een specialist.”
Vervolgens komt de vraag op of bij uitbesteding het personeel meegaat of alleen de arbeid wordt verplaatst. “Ons kantoor in India voert bijvoorbeeld al backoffice-werkzaamheden uit voor Barclays. Maar het werk kan ook worden ‘geoffshored’ naar andere aanbieders. Combinaties zijn eveneens mogelijk.” Hij benadrukt dat er in het herstructureringstraject tevens een intern team meedraait in de offertetrajecten.
Vrees voor banenverlies
Afgelopen maart werden de 1800 automatiseerders opgeschrikt over de mededeling van de bank dat er een onderzoek loopt om de ict-organisatie efficiënter in te richten. Zij vrezen dat zo’n 1500 ict’ers hun baan verliezen door uitbesteding en offshoring van werk naar India. Het onderzoek, dat eind dit jaar uitsluitsel moet geven, bestaat uit twee componenten: in het project Symphony kijkt ABN Amro naar de toekomst van afdelingen als systeemontwikkeling en onderhoud. Tien it-bedrijven uit binnen- en buitenland, waaronder India, zijn vorige maand aangezocht voor een ‘request for proposal’. Voor het tweede project, Harvest genaamd, zijn vijf leveranciers in Nederland uitgenodigd om een voorstel in te dienen voor het overnemen van de productie-onderdelen, zoals helpdesk en support. De beide projecten zijn inmiddels in het Group Shared Services-programma ondergebracht.
Het onbegrip over de uitbestedingsplannen blijft groot. Veel automatiseerders hebben het gevoel dat het management niet wil luisteren naar hun praktische bezwaren. “Hun opvatting staat al vast: de bank wil niet langer een grote ict-divisie aan het werk houden. De afgelopen tijd zijn diverse grote projecten reeds stilgelegd en de contracten met ingehuurde ict’ers beëindigd”, zegt een medewerker. Huug Gorter, bestuurder bij FNV Bondgenoten, vindt dat het personeel zich terecht zorgen maakt: het merendeel is 40-plus en zo’n vierhonderd ict’ers zijn 50-plus. “Die zijn bij offshoring hun baan kwijt en op de arbeidsmarkt vanwege hun leeftijd moeilijk bemiddelbaar.”< BR>