De test van acht crm-pakketten voor het midden- en kleinbedrijf is niet overal met gejuich ontvangen. Microsoft CRM biedt volgens Pieter de Bruin van Avanade Netherlands veel meer dan in de test naar voren komt. Voornaamste kritiek betreft echter het ontbreken van, volgens sommigen ‘onmisbare’, pakketten.
Er zijn in dit segment zoveel producten (letterlijk honderden) dat het moeilijk wordt ze allemaal mee te nemen of om zelfs maar een intelligente selectie te maken. Een greep uit de reacties.
Microsft CRM
In het artikel ‘Klant ook koning in mkb’ (Computable week 9, 4 maart 2005, pagina 18) worden acht crm-pakketten geëvalueerd, waaronder Microsoft CRM. In de verhalende bespreking vertelt u over de uitgebreide functionaliteit. Terecht stelt u dat vooral op verkoopgebied de functionaliteit groot is. In de tabel van Kenmerken en Functionaliteit is echter niets terug te vinden van de functionaliteit die u eerder roemt. Spijtig genoeg is de informatie in de betreffende tabel zelfs onjuist.
Importeren van client informatie
Microsoft CRM biedt het Data Migration Framework, een aantal onderdelen en hulpmiddelen waarmee gegevens uit een bronsysteem naar MSCRM kunnen worden gemigreerd.
Outlook plugin
Het pakket biedt de Sales for Outlook client, een plugin in Microsoft Outlook waarin diverse crm-gerelateerde entiteiten in een vertrouwde omgeving kunnen worden bewerkt, ongeacht of de gebruiker op dat moment verbinding heeft met het crm-systeem of niet.
Gebruikersrollen
Er is een uitgebreid beveiligingsmodel, wat standaard komt met voorgedefinieerde rollen en rechten en volledig instelbaar is.
Synchronisatie mobiele gebruikers
Zoals eerder beschreven is de Sales for Outlook client beschikbaar voor laptops. Daarnaast is er een mobiele oplossing die het mogelijk maakt om crm in een lichte versie offline en online te draaien op een pda.
Klantendiensten / Helpdeskfunctionaliteit
Microsoft CRM bestaat uit twee hoofdmodules: Sales en Service. Het service deel is een omgeving die volledig is ingericht voor het ondersteunen van klanten met afspraken, klachten, behandelingen, activiteiten en workflow.
Rapportage via Crystal
Het reports deel van het pakket biedt 119 voorgedefinieerde rapporten aan. Deze rapporten zijn gemaakt in Crystal. Crystal Enterprise is deel van de Microsoft CRM installatie. Daarnaast is het mogelijk om met Crystal Reports rapporten aan te maken, te wijzigen en te verwijderen.
Met deze gegevens verwerkt in de functionaliteiten tabel zou Microsoft CRM een serieus alternatief zijn voor alle pakketten.
Pieter de Bruin, Avanade Netherlands
Meer dan acht
Met veel belangstelling hebben wij het artikel in de Computable doorgenomen. Wij vinden het echter jammer dat de lijst van pakketten beperkt is tot acht terwijl er meer crm-pakketten de mkb-markt bedienen. Wij begrijpen dat u niet alle pakketten aan de tand kunt voelen, maar een vermelding zou zeker op zijn plaats zijn. Wij hebben het dan over Superoffice, Business Base en Mamut Software. Het (groeiende) marktaandeel van deze crm-pakketten zou een vermelding rechtvaardigen.
H. van den Berg, MBS Nederland
SuperOffice
Vanuit onze klanten en prospects heb ik de afgelopen dagen diverse vragen ontvangen waarom SuperOffice niet meegenomen is in de productevaluatie van de crm-oplossingen. SuperOffice ASA is in 1990 opgericht in Noorwegen als softwarehuis, gespecialiseerd in crm-toepassingen. Wij zijn een beursgenoteerde organisatie en met meer dan 11.000 zakelijke klanten zijn wij op ons gebied marktleider in Europa. Alleen in Nederland hebben wij 950 klanten met meer 20.000 gebruikers, een speler die u dus niet zomaar over het hoofd kan zien.
Jolanda Weterings-Otten, SuperOffice
OpusflowCRM
Zoals als altijd : bij het testen van meerdere pakketten loopt men de kans dat er een pakket ‘vergeten’ wordt. Zo hebben wij een aantal licenties gekocht van het pakket OpusflowCRM. Tot nu toe zijn we daar behoorlijk tevreden over. Het was interessant geweest de testresultaten van dat pakket in deze test te zien.
Overigens: petje af voor Johan Zwiekhorst, een aardige klus om deze pakketten te testen.
André Reinink, Stork Bouwtechniek
Mamut is simpel en voldoet op veel vlakken. Het laat echter ernstig te wensen over als het gaat om templates en het exporteren van relatiegegvens. Zo is het b.v. niet mogelijk om een simpele aanhef in een mailing te zetten. Ook kan een klant zelf geen offerte templates maken en is de kennis van deze materie bij support onbeperkt. Wat de templates betreft lijt het wel of ze dit liever binnens kamers houden.