De kosten en de kwaliteit van de aansturing van uitbestedingprocessen zijn in de praktijk de grootste knelpunten die ondernemingen bij ‘outsourcing’ ontmoeten. Bedrijven hebben onvoldoende gekwalificeerd personeel om de interne vraag naar uitbesteding en het aanbod van de leveranciers van uitbestedingdiensten goed op elkaar af te stemmen.
Dat blijkt uit een onderzoek onder tweehonderd cfo’s en cio’s van onderzoeksbureau Giarte en adviesbureau Morgan Chambers. Door het gebrekkige beheer blijven innovatie en verdere kostenreductie buiten bereik van de uitbestedende onderneming. Naarmate een onderneming langer met uitbesteding bezig is komt de aansturing wel hoger op de agenda te staan.
De kosten die gemoeid zijn met het aansturen van uitbestedingscontracten nemen volgens het onderzoek toe naarmate het aantal leveranciers dat betrokken is bij de uitvoering van de overeenkomst groeit. Het rapport becijfert de ‘regiekosten’ op 5 procent van de contractwaarde bij twee aanbieders en op 8 procent bij drie tot vijf leveranciers. In het onderzoek zijn de veertig grootste uitbestedingscontracten van Nederland verwerkt.