Steeds minder studenten kiezen voor een ’technische’ it-opleiding, maar gaan voor een combinatie van communicatie en techniek. Dat blijkt uit cijfers van de Informatie Beheer Groep.
Het aantal vooraanmeldingen voor een it-studie is voor het vijfde jaar op rij gedaald. Vorig jaar waren er op 1 september nog 5493 vooraanmeldingen. Dit is nu gedaald naar 5312 vooraanmeldingen. Een daling van 3,3 procent.
Bij bijna alle studies daalde het aantal vooraanmeldingen, behalve bij de hbo-studie Communicatie & Multimedia Design (cmd) en de wo-studie Kunstmatige Intelligentie. Bij de eerstgenoemde studie steeg het aantal vooraanmeldingen zelfs met bijna 15 procent.
De interesse in cmd is volgens Ella Hueting te danken aan de combinatie van techniek en communicatie. Hueting vormt samen met Deny Smeets de directie van de Informatica en Communicatie Academie (ICA) in Arnhem. “Cmd is minder technisch dan andere ict-studies. Een student krijgt bijvoorbeeld het eerste jaar geen les in programmeren”, zegt Hueting. De studie is daarom ook erg populair bij meisjes. “De C in ict wordt steeds belangrijker en die staat voor Creatief en Communicatief en staat naast de T van techniek”, voegt Smeets toe.
Hueting en Smeets wijten de daling van het aantal aanmeldingen aan het beeld dat studenten nog steeds hebben van ict. “Jongeren denken dat ict heel technisch is. Vooral meisjes hebben hier een afkeer van”, zegt Hueting.
Deze beeldvorming speelt een ict-opleiding in allerlei opzichten parten. Bij een voorlichtingsdag voor middelbare scholieren wordt een dergelijke opleiding ingedeeld bij de technische opleidingen. “Daar komen dan ook alleen de mensen met een bepaald vakkenpakket of bepaalde interesse op af. Dat is maar een klein deel van de scholieren die een keuze moeten maken”, zegt Smeets. Bij de hbo-informatica-opleidingen zijn er daarom geen selectiecriteria meer; iedere havo- of vwo-scholier kan kiezen voor een hbo-i-opleiding. Eerder konden alleen scholieren met een exact vakkenpakket deze keus maken. “Weinig middelbare scholieren kiezen voor het exacte profiel natuur en techniek. Voor meisjes komt het aantal nauwelijks boven de 2 procent. Dus er blijven weinig scholieren over die voor een (technische) ict-opleiding kunnen kiezen, en dat zijn vooral jongens”, aldus Smeets.