Voor het vierde jaar op rij is KPN het krachtigste ict-bedrijf in Nederland. Kijkend naar de in Nederland behaalde omzet en winst staat het concern in 2004 op de eerste plaats. Op de variabele 'aantal werknemers' moet het alleen Philips laten voorgaan. Een gesprek met Eelco Blok, directeur strategie en innovatie bij KPN.
KPN heeft zich van oudsher op de Nederlandse markt gericht. Sinds een aantal jaar begeeft het zich ook op buitenlandse markten als Duitsland en België. Wat zal de komende jaren het belang van de Nederlandse markt zijn?
"Het belang is nu groot en dat zal de komende jaren zo blijven. Door groei in het buitenland zal het relatieve belang afnemen, maar dat wil niet zeggen dat het belang in absolute zin vermindert. Het is voor KPN essentieel dat we het in Nederland goed blijven doen. Je kunt dat ook zien aan onze ambities. In de nieuwe wereld – alles wat met breedband en 'managed services' te maken heeft – willen we nieuwe groei en omzet genereren. Hiervoor investeren we op dit moment in zowel de consumenten- als de zakelijke markt."
Wat zijn de verwachtingen met betrekking tot de werkgelegenheid bij KPN in Nederland?
"De verwachting is dat door veranderingen in het productportfolio en toepassing van nieuwe technologie – ip en it – de werkgelegenheid in Nederland de komende jaren afneemt. Op dit moment verwachten we dat op jaarbasis in Nederland per saldo 1500 tot 1750 fulltime banen per jaar zullen verdwijnen. Dat zijn achtduizend banen in vijf jaar. Dat is fors."
Ondanks het feit dat KPN de komende jaren in Nederland per saldo met minder werknemers toe kan, zal het ook nieuwe mensen aannemen. Welk soort ict'ers mag jullie vandaag nog bellen?
"We zijn nu bezig met een proces waarin we zelf versneld ict inzetten in onze bedrijfsvoering. Een andere verandering is dat onze activiteiten verschuiven van ter plekke bij de klant naar werken op afstand. We leiden intern mensen op die mede vorm kunnen geven aan de veranderingen die binnen het concern plaatsvinden. Dat neemt niet weg dat we ook nieuwe mensen van buiten nodig hebben. Goede ict'ers zijn schaars."
De concurrentie is de afgelopen jaren flink toegenomen. Hoe gaat KPN zich de komende jaren van zijn concurrenten onderscheiden?
"We hebben een aantal duidelijke keuzes gemaakt. Het is onze ambitie om op het gebied van breedband en 'managed services' een productportfolio te hebben dat zich in de prijs-kwaliteitverhouding onderscheidt van onze concurrenten. Daarnaast willen we de klant ondersteuning geven, zowel bij de installatie van complexere breedbanddiensten, bijvoorbeeld door een monteur aan huis te laten komen, als door topklasse ondersteuning als de diensten eenmaal worden geleverd. Natuurlijk geldt dat niet voor alle producten, want op sommige gebieden moeten we scherp op prijs concurreren. Hoe dan ook blijft kwaliteit voorop staan. Dat zie je ook terug bij bijvoorbeeld een internetaanbieder als XS4ALL, dat zijn klanten uitstekende ondersteuning biedt."
Welke nieuwe technologieën zullen voor KPN de komende jaren het verschil maken?
"Breedband en 'managed services', daar gaat het om draaien. De vraag is: wat wil de gebruiker en wat is de toegevoegde waarde voor de klant. Daar gaan we ons op richten. Als we bijvoorbeeld met televisie over adsl komen – iptv – of nieuwe VoIP-varianten, is alles daarop gericht. De technologie erachter is complex, maar dat interesseert de klant niet. Het moet werken, simpel zijn en een toegevoegde waarde hebben vergeleken met de andere aanbiedingen die er zijn."