Het beheer van de onderdelen die betrokken zijn bij een op diensten gebaseerde ict-infrastructuur is de uitdaging waarvoor HP staat. “We moeten nu vanuit de business redeneren”, zegt Jan-Maarten van Dongen, cto OpenView bij HP.
Met ITIL-kennis naar de VS Jan-Maarten van Dongen werkt 21 jaar bij HP. Elf jaar geleden is hij naar de VS gehaald. “De meeste mensen denken dat ik meegegaan ben met Prolin, maar dat is pas in 1997 gekocht.” Van Dongen richtte zich in zijn beginjaren op performance management. Hij had er zelf een programma voor geschreven (“Hier en daar wordt dat nog wel gebruikt.”) dat dermate in de smaak viel bij het HP-management dat ze hem gevraagd hebben in de VS de OpenView-architectuur te bewaken. “Vooral de kennis van ITIL heeft me een voorsprong gegeven op de Amerikanen”, zegt hij. De laatste drie jaar is hij chief technology officer OpenView. Van Dongen is zoon van de vermaarde motorcoureur Cees van Dongen die, evenals Lo Simons, 14 keer Nederlands kampioen is geworden en in 1969 de derde plaats bij de wereldkampioenschappen. “Hij rijdt nog steeds, hoor, op zijn 73ste”, zegt Jan-Maarten. |
Hij wil ook even gezegd hebben dat OpenView vorig jaar voor 1,2 miljard dollar aan licenties heeft opgebracht, ongeveer evenveel als OpenCall (software voor telecombedrijven; 95 procent van alle sms’jes in Nederland lopen via OpenCall). Samen met de bijbehorende diensten zijn deze twee divisies goed voor 4,2 miljard dollar. “Wij zijn het vijfde grootste sofwarebedrijf ter wereld”, benadrukt Van Dongen. Het rijtje is dan: IBM, Microsoft, Oracle, SAP en HP. Hewlett-Packard kan zijn Adaptive Enterprise-strategie niet uitvoeren zonder de ondersteunende software.
Andersom redeneren
Van Dongen pakt pen en schetsblok en tekent de drie lagen van een geautomatiseerde infrastructuur: de technologie (hardware), de – wat hij noemt – ITIL’s (beheer van applicaties, configuratie/change management, enzovoort) en de business (bedrijfsprocessen). Van oudsher is OpenView gericht geweest op het in de gaten houden of apparatuur naar behoren functioneert; later is daar het ITIL-stuk bijgekomen. Nu gaat het om het samenspel van alle, afzonderlijke onderdelen in een op diensten gebaseerde architectuur (soa – service oriented architecture).
“We moeten tegenwoordig andersom redeneren. Niet meer meten of een apparaat het doet en vervolgens nagaan of een applicatie naar behoren functioneert. We moeten garanderen dat alle componenten binnen het netwerk optimaal presteren”, legt hij uit. “Tegenwoordig meten we de prestaties van de afzonderlijke componenten, aggregeren die naar het geheel en komen dan tot een uptime van 99,999 procent. Toch kan een webservice het gewoon niet doen. Daarom moet je andersom denken. Je moet de transacties meten. Dat kunnen we nu met Business Process Insight; we zijn de enige die de complete bedrijfsprocessen in kaart brengen en kunnen beheren.”
Deze techniek is ook nodig om het gebruik van ict-infrastructuur te kunnen doorbelasten naar de afnemers. “Als je onderaan begint, op hardwareniveau, dan krijg je miljoenen meldingen. Daar is geen doorkomen aan. De uitdaging voor it-managers en procesbeheerders is om op procesniveau te meten. Dat kan tegenwoordig. Als er iets fout gaan, dan kun je altijd nog dieper graven.”
Transparant koppelen
Hoewel OpenView al een heel eind is gevorderd, ligt er nog genoeg werk te wachten in de laboratoria Van Dongen heeft het dan over de uitdaging om webservices die over meerdere leveranciers reiken tot op zenuwniveau te kunnen beheren. Een klantorder die via internet binnenkomt voor een product of dienst waarbij bijvoorbeeld HP, Oracle en nog een derde bedrijf zijn betrokken.
“Die systemen moet je transparant kunnen koppelen, en kunnen meten. Met het virtualiseren van bedrijfsprocessen lukt dat wel. Zo bieden wij oplossingen en diensten op dit gebied. Maar het is uitermate ingewikkeld om op procesniveau in de gaten te houden hoe alles verloopt en vervolgens op applicatieniveau en hardwareniveau proactief de infrastructuur te beheren. We werken er voortvarend aan”, gunt Van Dongen een kijkje in het lab.
Daarmee speelt HP volgens hem in op een trend in het bedrijfsleven. “Elke onderneming stelt voor zichzelf vast wat de prioriteiten zijn en wil dan weten hoe effectief haar it is. Vroeger was automatisering gewoon een kostenpost; nu willen ze zien wat zij oplevert.”
Tal van overnames
HP OpenView is een geïntegreerde suite van it-managementoplossingen die als individuele producten zijn te gebruiken, maar ook modulair zijn op te bouwen en uit te breiden. Om te kunnen voldoen aan de moderne eisen van de it-architectuur in het bedrijfsleven, ontwikkelt HP voortdurend zelf aan zijn beheerapplicaties, maar de onderneming koopt ook heel veel technologie in.
Een greep uit de laatste twee jaar: Talking Blocks (een bedrijfje uit San Francisco dat is gespecialiseerd in beheer van een Service Oriented Architecture en Web Services), Select Access (opgekocht uit de boedel van Baltimore Technologies uit het Verenigd Koninkrijk; is gespecialiseerd in beheer van identiteiten), TruLogica (bedrijf uit Dallas, eveneens gespecialiseerd in identiteitenbeheer), Persist (onderneming uit Palo Alto, gespecialiseerd in archiveringssoftware), Novadigm (bedrijf uit New Jersey, met het product Radia gespecialiseerd in policy-based information lifecycle management), Peregrine (bedrijf uit San Diego, gespecialiseerd in asset management) en onlangs RLX (bedrijfje uit Texas dat pionierde met bladeservers en met Control Tower Linux-blades beheert).