Uit metingen van Keynote Systems blijkt dat veel websites van overheidsinstanties traag reageren. Dat kan belemmerend zijn voor een toereikende dienstverlening.
In de metingen valt de score van het ministerie van Economische Zaken bijvoorbeeld negatief uit. Gemiddeld duurde het in de maand juli 4,01 en de maand augustus 3,65 seconden eer de homepage van www.ez.nl volledig was geladen. “De gemiddelde responsetijd van een snelle website ligt op 1,5 seconde”, vertelt Sebastiaan Vingerhoed, sales manager bij Keynote Systems Benelux. “Als het langer duurt, is de kans groot dat bezoekers de site wegklikken.” De beschikbaarheid van de EZ-site was in juli 95,72 procent, een maand later 92,42 procent. Een woordvoerder van EZ laat weten dat zijn webteam ‘niets kan met die 4 seconden. “Volgens ons is de site snel opvraagbaar.” Dat de site in juli en augustus een aantal keren uit de lucht was, kan kloppen, omdat er door veranderingen in het serverpark een aantal problemen ontstonden. De zegsman meldt dat EZ eind deze maand zijn website compleet heeft vernieuwd – met een contentmanagementsysteem van Green Valley. In de Overheid.nl Monitor blijken snelheid en beschikbaarheid vanuit de burger/gebruiker gezien nog geen meetcriterium. Ook is het geen formele norm in de Webrichtlij-nen voor overheidswebsites. Raph de Rooij, adviseur van het Ictu-programmabureau Advies Overheid.nl wijst er wel op dat de Webrichtlijnen, waaraan nieuwe websites van de rijksoverheid moeten voldoen, sites toegankelijker en sneller maken.
Snelheid gaat over ‘usability’, ofwel de gebruikersvriendelijkheid. Hiervoor bestaan nog geen formele normen. De standaardenorganisatie ISO werkt daar sinds 2001 aan. “Zodra de ISO-standaard een formele status krijgt zullen we onderzoeken of het kan worden geïntegreerd in de Webrichtlijnen.”