Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven is ontevreden over de dienstverlening van leveranciers. Dat blijkt uit Europees onderzoek van Easynet, leverancier van netwerk- en hostingdiensten.
Het percentage dat klaagt over de slechte service van hun zakelijke dienstverlener ligt redelijk laag op 22 procent. Nederlanders blijken bij ontevredenheid eerder op zoek te gaan naar een vorm van compensatie voor de slechte dienstverlening. Bij Italianen en Spanjaarden dient ruim de helft direct een klacht in. De beste service ervaren overigens de Belgische organisaties: 71 procent van deze respondenten zegt vaak tot altijd een goede dienstverlening van zakelijke dienstverleners te krijgen.
“Nederlanders geven aan het minst vaak een goede service van hun zakelijke dienstverlener te krijgen, maar zijn van alle Europeanen het minst geneigd daarover te klagen”, vat Arjen Berendsen, directeur van Easynet in Nederland, samen. “Dat betekent dat een hard criterium als het aantal binnenkomende klachten bij Nederlandse dienstverleners een slechte indicator is om de klanttevredenheid te meten.”
Gevraagd naar het belangrijkste kenmerk van een goede dienstverlening, geeft 46 procent van de ondervraagde Nederlanders aan dat er op tijd en binnen het budget geleverd moet worden. De geautomatiseerde telefonische keuzemenu’s zijn de grootste ergernis van zakelijk Nederland (69 procent). Van de ondervraagde Nederlandse bedrijven heeft 48 procent een service level agreement met zijn leverancier. Zo’n 38 procent zegt deze ook daadwerkelijk te gebruiken om leveranciers aan gemaakte afspraken te houden.